TATI

★★★★☆☆

Eventministeriets seneste udspil TATI er en hyldest til den Oscar-belønnede instruktør og skuespiller Jacques Tati, der med næsten ordløse film som "Festlige feriedage" lagde verden for sine fødder i forrige årtusinde.

Forestillingen i Skuespilhuset synes dog især at trække veksler på senere mesterværker som "Min onkel" og "Playtime". Vi præsenteres for en række vilkårlige scener med Jacques Tatis alter ego Mr. Hulot som hyppig gæst.

Rune David Grue lægger i sin iscenesættelse vægt på de lydeffekter, der også spillede en vigtig rolle i filmene. Han får assistance af to såkaldte Foley Artists (Emil’erne Bøll og Assing Høyer), der kreerer en skæg lydkulisse i baggrunden.

Tre adrætte skuespillere lægger kroppe til samtlige roller – og det gør de glimrende. Anders Budde Christensen ser helt fortabt ud, da hans Mr. Hulot bliver berøvet sin elskede pibe – som et barn, der får taget sin sut. Hans møde med et usynligt moderne køkken er i sig selv en opvisning i ekvilibristisk kropsteater – Palle alene i en verden, der ikke længere giver mening.

Mille Hoffmeyer Lehfeldt morer som dorsk sensuel stewardesse og forekommer ligeså træfsikker som fransk husmor. Ikke mindst på dansegulvet med en perpleks Mr. Hulot.

Thomas Hwan låner hele sin elegance til en række festlige biroller, og som ægtemanden, der er blevet fremmedgjort i sit eget hjem og må søge tilflugt bag avisens sider, fremstår han som et under af plastisk komik.

Synd at denne forestilling kun får lov at spille tre gange, for den hører blandt eventsministeriets bedste udspil i denne sæson.