★★★★☆☆
Teater Får302 har haft til i huse i Toldbodgade 6 i henved 30 år, og deres ambitiøse jubilæumsforestilling vidner om et vedvarede vovemod og en aldrig svigtende underfundig humor.
Den svenske dramatiker har sat sig for at fortælle bygningens historie igennem 100 år med nedslag i relevante historiske begivenheder og personer. Det er han sluppet forbløffende godt fra, selvom næste tre timers teater nok er lige lovlig lang tid for mange teatergængere på en hverdagsaften.
Forestillingen kræver da også en vis koncentration af sit publikum, når en farverig mosaik af karakterer får scenisk liv via en tidslinie, hvor fortid og nutid synes at nærme sig hinanden.
Egill Pålsson tryllede tidligere på sæsonen ude på Rialto Teatret med "De Danser Alene". Her imponerer han ikke blot ved at forny selve teaterrummet, men tilfører forestillingen et væld af finurlige detaljer, der gør denne Nyhavnskrønnike særdeles nærværende og intens.
Jesper Hyldegaard er fin blandt andet som magikeren Henrik Mandrake, mens Birgitte Prins fanger den diskrete dekadance hos herrefrisøren Andreas, Københavns smukkeste dreng. Charlotte E. Munksgaard tegner et forrygende portræt af den gennemalkoholiserede Elektra, og Mette K. Madsen finder en stille poesi i den frysende ensomme Bodil, der bliver fristet af lidt fremmed kød.
ET HUS PÅ SAND OG HÅB rummer essencen af Får302s 30-årige virke, og selv om teksten i passager kunne tåle en opstramning, så ændrer det ikke ved, at forestillingen er en kunstnerisk sejr for det lille teater i Nyhavn.