SAMEBLOD

★★★★★☆

Amanda Kernell får et fuldstændig overrumplende gennembrud med sin sanselige spillefilmsdebut SAMEBLOD. Hun tager os med tilbage til 30erne, hvor tvivlsomme racebiologiske undersøgelser ikke kun var en fænomen i den stadig mere nazistiske Tyskland, men også dukkede op på en skole for samiske børn. Her møder vi pigen Elle Marja, der modsat sin søster fornægter sin egen kultur for at opnå et anden liv langt fra hetz og hån.

Men det er slet ikke så let, når man kun er 14 år, og stadig tynges af den sociale arv og de kønsroller, der også knytter sig til. Det lykkedes hende dog for en tid at gøre sig fri fra de samiske bånd og til en fest møder hun en velstående svensk fyr fra byen. Væbnet med mod beslutter Elle Marja sig for een gang for alle at drage til byen, hvor der venter henter hende ydmygelser af en hel anden karakter.

SAMEBLOD fortælles som en rammehistorie, en smertefuld erindring af den gamle Elle Marja, der valgte at svigte sin familie og sin herkomst for at realisere sig selv.
Amanda Kernell fortæller med både nænsomhed og styrke om de næsten ubærlige kvaler den lille Elle Marja mod gennemgå, og hvordan de tydeligvis mærker hende for livet. For i den lille pige vokser et selvhad og det er dette selvhad, der strømmer gennem filmen og gør så dybt et indtryk.

Elle Marja og hendes søster, der henviser til afgrundsdyb ensomhed, spilles af to talentfulde søstre, hvilket kan være en del af forklaringen på hvorfor deres samspil virker så autentisk. Maj-Doris Rimpi leverer også en flot præstation som den aldrende Elle Marja og nævnes bør også den flotte Julius Fleischander for en nuanceret indsats som genstanden for Elle Marjas kærllghedshunger.

SAMEBLOD har allerede modtaget en række tunge priser på diverse internationale festivaler inkl. Sven Nykvist-prisen for bedste fotografering. Og selv i en tid med Oscar-nomineringer til både Danmark og Sverige hæver SAMEBLOD sig majestætisk over de øvrige produktioner som sæsonens hidtil stærkeste nordiske filmudspil.