★★★★★☆
Tom Hooper er på rekordtid blevet synonym med gennemarbejdede periodefilm som eksempelvis de Oscar-belønnede “Kongens store tale” og “Les Miserables”. DEN DANSKE PIGE føjer sig ubesværet til denne række, men er også andet og mere.
Filmen fortæller den sandfærdige historie om kunstnerparret Einar og Gerda Wegener, hvis ægteskab for alvor kommer på en prøve, da Einar viser sig at have en forkærlighed for at gå i dametøj. Men DEN DANSKE PIGE går videre, for trangen bliver stadig mere dominerende hos Einar og spørgmål om transseksualitet, homoseksualitet og skitzofreni melder sig efterhånden.
Ingen anden Hollywood-film har tidligere formået at skildre denne udvikling så overbevisende, og netop det historiske perspektiv minder os om, hvordan de etablerede samfund så på og ser på mennesker med såkaldt afvigende seksualitet.
Tom Hooper svøber sin historie i en lækker indpakning, der helt ned i farvevalget afspejler Gerda Wegeners malerier, og Sjældent har København taget sig så attraktiv ud på film som her. Og man kan på ingen måde bebrejde instruktøren, at han i slutscenen pepper Vejle lidt op rent visuelt.
Filmens kostumer er i sig selv en oplevelse, aldeles udsøgte ned i mindste detalje. Det giver tilmed god mening, for det er via kvindeklæderne, at Einar finder ind til Lili. Øjeblikkets hotteste filmkomponist Alexandre Desplat bidrager atter engang med poetisk underlægningsmusik, der beruser vores sanser og støtter filmens kærlighedsdrama.
Men filmen står og falder med de to hovedrolleskuespillere, og Eddie Redmayne og Alicia Vikander udretter små mirakler undervejs og blev da begge fuldt fortjent Oscar-nomineret. (Vikander vandt tilmed, selvom man egentlig ikke kan kalde rollen som Gerda for en birolle!).
Man forstår sandelig godt, at Eddie Redmaynes Einar engang har kysset på sin barndomsven, når denne spilles af Matthias Schoenaerts. Men det giver i lige så høj grad mening, at Ben Whishaws Henrik falder for Einar og/eller hans alter ego Lili, så indtagende som Eddie Redmayne spiller dem begge.
Og med Alicia Vikander som Gerda får vi det smukkest tænkelige vidnesbyrd om kærlighedens grænseløse kraft.
DEN DANSKE PIGE bliver således et af de mest originale portrætter af ægteskabelig afmagt og styrke, som vi har set siden Mike Nichols’ “Hvem er bange for Virginia Woolf?”.