★★★★☆☆
Mia Hansen-Løve vandt prisen for bedste instruktør på Berlin-filmfestivalen for DAGEN I MORGEN, og trådte dermed endeligt ud af manden Olivier Assayas’ skygge. Det var ham, der gav hende et gennembrud som skuespiller i en alder af 17 år med "Fin août, début septembre", men trods flere ganske lovende film som instruktør, træder hun først for alvor i karakter med DAGEN I MORGEN.
Her tegner hun et portræt af en succesfuld filosofi-lærer, der pludselig mærker verdenen omkring hende kolapse. Den suicidale moder skal på plejehjem, børnene flytter hjemmefra og manden forlader hende til fordel for en anden kvinde. Dertil kommer, at nogle forestående bogudgivelser skrinlægges og hendes yndlingselev viser sig ikke at være noget muligt alternativ til ex-manden.
DAGEN I MORGEN fremstår som noget så sjældent som en moden film, der tør beskæftige sig med filosofi og tilværelsens store spørgsmål uden at fortabe sig i banaliteter.
Isabelle Huppert spiller afdæmpet men insisterende denne begavede kvinde, der tror hun kan analyse sig ud af alle de forandringer hendes liv gennemgår, men må erkende at følelserne har deres eget liv.
Klipningen er stram, men bliver på raffineret vis mere hektisk – i takt med at alting ramler sammen. DAGEN I MORGEN viser sig at være et diskret bevægende drama om at finde et nyt ståsted, når jorden pludselig bliver rives væk under een.