★★★★☆☆
Hamlet-festivalen på Kronborg nærmer sig sin afslutning, men fortjener allerede nu ros for en uhyre høj standard. Også denne nye Hamlet-inspirerede opera med libretto af prisbelønnede Jakob Weis viser sig at være seværdig.
Ny kompositionsmusik kan muligvis godt skræmme nogen på forhånd, men komponisten Hugi Gudmundsson formår alligevel at lade tonerne berige historien om pigen Ophelia, der går til terapi. Snart hidkaldes hele familiemenageriet inklusive Kong Claudius, Dronning Gertrud, Polonius m.v. – men Hamlet mangler. Eller gør han?
For Jakob Weis leger skælmsk med diverse Hamlet-temaer. Det eksistentielle som i "At være eller ikke være", den næsten ødipale relation mellem mor og søn, ja selv kanibalismen er der grobund for i Shakespeare: Sønnen, der æder faderen.
Vi forkæles med et absurd persongalleri, men med Ophelia som et ægte lidende centrum. Hun spilles og synges nemlig aldeles glimrende af talentpris-modtageren Sibylle Glosted, og det er ikke mindst hendes fortjeneste af HAMLET IN ABSENTIA undgår at blive for fjollet.
Man tror hjertens gerne, at Martin Vanberts terapeut har sang som sin specialitet, for sige replikker på dansk kan han i al fald ikke. Heldigvis får hans rolle mere intencitet efter pausen og stemmen mere fylde, og det klæder den. Isabel Paginiol brillerer med en overdådig mimik og iført Marie i Dalis groteske kostumer er hun slet ikke ene om at fremstå som en farverig tegneseriefigur.
Heldigvis har Jakob Weis langt mere på hjertet end TVs Disney-show, og spider samtidig tidens trend – vores evindelige trang til at få en diagnose på alt. HAMLET IN ABSENTIA kan i Åsa Melldahls iscenesættes kaldes en operaspøg, men rummer både stof og billeder til eftertanke, når diverse pruttelyde har fortaget sig.