THE NEON DEMON

★★☆☆☆☆

Nicolas Winding Refn hører blandt dansk films mest hellige køer, og uanset selvom antallet af makværker efterhånden synes at vokse med hver film, er der altid nogle såkaldte anmeldere, der forveksler det med filmkunst.

THE NEON DEMON minder i sine bedste øjeblikke om en mondæn reklamefilm, og vil muligvis vække begær hos åndløse teenagere, der plejer at gogge den af til Taylor Swift-videoer.

Vi møder en åaah så naturlig model (ubehjælpsomt fremstillet af den syntetiske Elle Fanning), der havner midt i USAs plastiske modeverden, og her møder hun en grum lesbisk pige, der prøver at forføre hende, når hun ikke tungekysser med kvindelige lig. Det sidste er måske bare en drøm, for Refn vil jo gerne være David Lynch, men gumpetunge symboler (solen er et øje, som så også er et kamera etc.) gør det ikke alene.

Keanu Reeves dukker op i en tåbelig rolle som natportier. En karakter, der aldrig bliver fulgt til dørs rent dramaturgisk, men som i stedet understreger en vis krise hos en falmet stjerne.

THE NEON DEMON fremstår som et moderne eksempel på kejserens nye klær, men denne gang er det instruktøren, der ikke har noget tøj på.

Pinligt – også for de folk hos DFI, der har støttet dette håbløse projekt økonomisk. Ligesom med Ole Bornedal "1864" burde der har været nogen ansvarlige mennesker, der sagde fra, inden millionerne begyndte at rulle.