TOYBOY

★★★★☆☆

Dansens dag (d. 29/4) blev markeret med talrige begivenheder – ikke mindst i Dansehallerne. Her kunne man bl.a nyde sART Danseteaters gæstespil fra Svendborg, et skægt mix af moderne dans, ny-cirkus og koncert.

Publikum placeres på stole, puder og gulv i en rundkreds omgivet af ophængte kostumer i alle afskygninger. Flere af kostumerne inddrages i forestillingen, men giver primært en fornemmelse af, at alt kan ske.

Fra bagscenen håndterer komponisten Jullie Hjetland sin egen hypnotisk smukke musik, som hun formidler flot i en keltisk inspireret sangstil. I et enkelt nummer med een stor og mange små bolde kommer hun selv ude i manegen, der ellers er overladt til danserne Jean Hugh Miredin og Miran Ugljen.

Elegante Jean Hugh Miredin udforsker med den erfarne mands tyngde forholdet mellem køn og identitet i langsomme sensuelle bevægelser. Som kontrast tilfører den adrætte Miran Ugljen forestillingen en velkommen dynamik som den kæreste Toyboy, der i starten kun bevæger sig, når der trækkes i snorene, men som gradvist får eget liv som en moderne Pinocchio.

Iscenesætter Sofie Christiansen kunne måske godt have udfordret sine dansere og sit publikum yderligere. Nu bliver det en meget pæn TOYBOY, hvor vi alle danser rundt i manegen til slut. Mere kant og mere stringens kan på sigt gøre sART Danseteater til mere end et lovende bekendtskab.