FORNUFT OG FØLELSE

★★★★★☆

Jane Austens roman FORNUFT OG FØLELSE har med tiden opnået status blandt de store litterære hovedværker og det er bestemt ikke uden grund. Den fortæller om to søstres svære kærlighedskvaler, men er samtidig en beretning om kvinders vilkår i en mandsdomineret verden. Ang Lees mesterlige filmatisering skaffede Emma Thompson endnu en Oscar og Kate Winslet et eklatant gennembrud, og nu er det blevet Aarhus Teaters tur til at berette historien om søstrene Dashwood.

Peter Langdal har sammen med sin faste scenograf Karin Betz skabt et fortryllende teaterunivers, der stort set holder sig til forlæget, og som understøttes nydeligt af smukke kostumer i sarte farver. Disse farvesymfonier brydes naturligvis af mere skarpe kulører undervejs og afspejler på raffineret vis udviklingen i handlingen på samme måde som August Rosenbaum anvender disharmonier til at bryde de klassiske toner i de glimrende musikalske arrangementer.

Sofie Nolsøe skaber et yndigt portræt af den indadvendte ældste søster Elinor, og Cecilie Stenspil forekommer ligeså betagende som den mere ligefremme Marianne. Men også mændene, der bejler om deres gunst gør indtryk. Jesper Dupont, Jesper Madsen Kvols og Simon Stenspil bliver hver på deres måde til levende mænd, der i ligeså høj grad som kvinderne må kæmpe med at finde balancen mellem fornuft og følelse.

Skulle man komme med indvendinger, må det være, at de mindste roller ofte spilles for karikerede. Og kun i den afsluttende kærlighedserklæring savner man for alvor den sproglige poesi, der ligger i romanen. For ellers er det lykkes for Langdal og co. at skabe en loyal og underholdende dramatisering, der appellerer både til mænd og kvinder. Man bør derfor skynde sig, hvis man vil nå at sikre sig en billet – for også de seks ekstra forestillinger på Aarhus Teaters Scala-scene vil givet blive udsolgt.