★★★★☆☆
Det strutter med talent i Ankestyrelsens have, hvor de kommende 3.-års studerende fra Statens Scenekunstskole (tidligere blot kaldet Teaterskole) præsenterer Shakespeare i børnehøjde som en del af Grønnegårds Teatrets sommerprogram.
En sommerkåd lille forestilling på lidt over en time finurligt iscenesat af Charlotte Munksø med dramaturgisk assistance fra Mette Borg, der også tegner sig for tekstbearbejdelsen.
Vi får snuset til fire af William Shakespeares største klassikere, nærmere bestemt "Helligtrekongersaften","Romeo og Julie", "Hamlet" og "Som man behager", 2 dramaer og 2 komedier, der giver samtlige unge medvirkende flere muligheder for i al fald at antyde talenternes omfang.
Jesper Groth Pedersen forekommer p.t. oplagt til diverse helteroller, mens Amelia Onile Høy rummer muligheder i et mere moderne repertoire. Alexander Clement har en modenhed, der allerede nu gør ham egnet til at agere erfarne mænd, ligesom Anne Plauborg Madsen synes at have chancer inden for karakterrollefaget.
Sara Cecilie Hjort Ullner udmærker sig bl.a. ved en smuk og anvendelig stemme, der både kan bruges til at synge og gale som en hane, mens Elliot Crosset Hove er i besiddelse af et ægte komisk talent og Nanna Skaarup Voss har blandt meget andet sans for det absurde.
Sidst men ikke mindst fremstår Jakob Femerling Andersen som den umiddelbart mest alsidige skuespillerspire – og med et nærvær, som gør evt. stjernedrømme realistiske.
Men også de kommende 4.-års studerende på scenograf-linien Maja Kall og Julian Toldam Juhlin bør roses for deres opfindsomme kostumer og en original udnyttelse af den lille have, der bliver en magisk skov, hvor såvel stensøjler som døde duer kan vækkes til live.
SHAKESPEARE TUR/RETUR kan forhåbenlig lokke et ungt publikum til at stifte bekendtskab med den ægte vare på et senere tidspunkt, og tjener i al fald som et fint udstillingsvindue for et energisk hold af nye scenekunstnere.