DANSK FILMSKAT

★★★★

Fra d. 25/2 2015 bliver der mulighed for at se danske spillefilm på nettet via danskfilmskat.dk
Her kan man se en lang række af de store kassesuccesser og mange af de titler, der har vundet Bodil- og Robert-priser som årets bedste film.

Der er dog indtil videre kun et udvalg af danske titler derinde, og man skal endnu ikke vente at finde Erik Ballings VI DER GÅR KØKKENVEJEN, Torben Anton Svendsen-film som SUSANNE og DET ER SÅ YNDIGT AT FØLGES AD eller DRAMA PÅ SLOTTET med Bodil Kjer – alle forsømte titler, der skriger på at blive genopdaget. Det er dog stadig muligt at finde sjældenheder på DANSK FILMSKAT – og her følger en liste over ti tilgængelige og lidt oversete film:

DEN STORE GAVTYV med en ung Dirch Passer i sin måske sjoveste rolle. Filmen er iøvrigt en genindspilning af en populær Christian Arhoff-komedie fra 30erne.

Man kan også nyde Kjeld Petersen i en bodil-vindende præstation takket være VI ER ALLESAMMEN TOSSEDE.

SÅ TIL SØS er en noget overset komedie med to af datiden største stjerner Marguerite Viby og Christian Arhoff.

BLÆNDVÆRK er et for 50erne ganske komplekst drama med flere interessante præstationer.

VI ARME SYNDERE er en ujævn men ikke uspændende film, som en ung Erik Balling overtog ansvaret for efter at den oprindelige instruktør Ole Palsbo begik selvmord.

LYKKENS MUSIKANTER er den sidste Kai Norman Andersen-film, og Ellen Gottschalk synger heldigvis en af hans dejligste sange.

Den Oscar-nominerede QIVITOQ var i mange år utilgængelig, og selvom den gør sig bedst på et stort lærred, bør man ikke snyde sig selv for denne flotte produktion.

LENIN, DIN GAVTYV er en crazy-komisk perle med en Bodil-belønnet birolle af Jørgen Ryg. Hovedrollen spilles frygtløst af Peter Steen, men opmærksomheden samler sig hurtigt om vidunderlige Judy Gringer og en festlig Dirch Passer.

FODBOLDPRÆSTEN bliver uimodståligt fremstillet af en ung piberygende Jørgen Reenberg. Intet under at kvarterets unge ballademagere bliver som smør i hans samværd.

EEN PIGE OG 39 SØMÆND har Birgitte Sadolin som veloplagt centrum og et væld af gode birollepræstationer. Poul Bundgaard har desuden et pragtnummer, hans velnok bedste i en dansk film.