OPRØRT

★★★☆☆☆

Teatergruppen danskdansk tager os med på en usædvanlig teaterrejse, der starter i en massiv overophedet træcontainer.

Vi befinder os ganske passende overfor Cafe Castro på Nørrebrogades røde plads. Titlen OPRØRT viser sig nemlig at dække over en form for interaktivt teater, hvor man som publikum sammen med de tre medvirkende skuespillere udgør en oprørsgruppe. Hvad der skal gøres oprør over, afgøres af tilfældige udenfor og formidles til publikum via videooptagelser, mens man løbende formulerer slogans og slagsang. Men fjenden lurer udenfor og det kommer naturligvis til en konfrontation.

Instruktøren Tue Biering sørger for, at vi føler os ganske godt underholdt, mens løjerne er igang, så længe vi er villige til at iføre os spøjse parykker, synge slagsang og råbe slogans samt klæde os ud som hamstere. Det er det næppe alle, der har, men det sindigt konstruerede univers, som også dramatikeren Line Mørkeby har en vis ære af, holder os i gang det meste af tiden, og det er dog noget.

Skuespillerne fungerer bedst, når de tager deres roller som mødeledere, udenrigskorespondenter etc. helt alvorligt, og det kniber det med nogle gange – ganske forståeligt iøvrigt. Bedst går det for Sandra Yi Sencindiver og Hassan Preisler, mens den ellers så talentfulde Kristoffer Fabricius gang på gang overspiller fælt. Synd – for ideen med at lade verdenspressen reporterer fra Nørrebros Røde Plads er sjov, men kræver større præcision for at gå rent ind.

Alt i alt en ganske skæg lille oplevelse, som en aircondition havde gjort mere menneskevenlig. Men hvis tanken bag var at vise, at oprøret også kunne finde sted i et subtropisk land, så gav også temperaturen næsten mening.