★★★★★☆
Teknisk set fremstod James Camerons AVATAR som den største filmiske bedrift i 2009. Filmen vandt da også 3 yderst velfortjente Oscars for filmfotografering, filmscenografi og visuelle effekter, og en Golden Globe som årets bedste film.
Det blev dog ironisk nok Camerons ex-kone, der endte med at modtage Oscars for at have produceret og instrueret "The Hurt Locker". Man kan mene, at krigsfilmen "The Hurt Locker" havde større momentum, men den film som alle talte om i 2009 og som bragte filmkunsten fremad var og blev AVATAR.
Nu er den tilbage på det store lærred og på trods af, at vi i mellemtiden har set et utal af Marvel-film, så kommer ingen af dem op på siden af AVATAR i billedmæssig overdådighed.
Historien om ex-soldaten Jake Sully, der sende på mission til den særegne måne Pandora, der er rig på kostbare men giftige mineraler. Her skal han via sin bevidsthed overtage en genmanipuleret krop kaldet AVATAR, for der igennem at få kontakt med de forunderlige skabninger på Pandora.
Manuskriptet er ved gud ikke Shakespeare, men man noterer sig alligevel, at filmens budskab om mere miljø- og naturmæssige omsorg faktisk synes endnu mere op i tiden i dag.
Både før og efter AVATAR får vi en forsmag på den nye AVATAR-filmen vi kan venter os ved juletid. Her fornemmer alligevel, at der er sket en udvikling, og at det nye AVATAR-team virkelig har formået at følge med udviklingen rent teknisk, således at der givet venter os nye overraskelse i biografen til den tid.
Men derfor kan man med fordel varme op med AVATAR anno 2009 – den tager sig altså godt ud på et stort biograflærred.