– LIVE
★★★★★☆
I foråret kunne man på Ibsens Hotel i København få et teatermøde (personligt eller i en lille gruppe) med een skuespiller.
Fire forskellige skuespillere i forskellige aldre og køn stod til rådighed for projektet og talte direkte til den/de konkrete person(er) på et hotelværelset i en nærgårende du-form (i lighed med dramatikeren Marie Bjørns forrige stykke "Apokalypse"), om hvorfor netop du skulle høre netop denne historie.
Historien viste sig at handle om kærlighed. Forlist kærlighed. Du havde mødt den pågældende skuespiller, mens I begge havde været i forhold. Du havde indledt et forhold på dette hotel – i dette værelse. Derfor skulle det også slutte her. Men det var ikke derfor du var blevet bedt om at komme. For du skulle vide, at du vil møde en anden.
Dette ret specielle teaterprojekt, som AKT1 stod bag, blev hurtigt et tilløbsstykke, og på Nørrebro Teater kunne man under CPH STAGE så opleve en podcast-optagelse, hvor alle fire skuespilleres direkte henvendelser smeltede sammen til en helhed.
Iscenesætter Niels Erling formåede at få projektet til at virke på Nørrebro Teater – netop fordi de forskellige fortolkninger af teksten komplimenterede hinanden:
Laus Høybye leverede både skønsang og et vittigt neurotisk portræt af skuespilleren. Camillia Lau var befriende nøgtern og præcis – hvilket også havde en vis komisk effekt, og hun åbenbarede en blid sangstemme, som vi alt for sjældent har hørt. Nikolaj Groth osede af ungdommelig skrøbelighed med en sødme, der også prægede hans uprætentiøse måde at synge på. Sidst men ikke mindst føjede Benedikte Hansen en smertelig livsvisdom til sine replikker og til den sangtekst, der på bevægende vis afsluttede denne ganske fortryllende oplevelse.
Markus Artveds musik fremhævede poesien i Marie Bjørns forførende tekst på betagende vis og publikums bifald var ikke til at tage fejl af.
(Michael Søby)