★★★★☆☆
Selv over 30 år efter hans død, synes interessen for forfatteren Roald Dahls værker kun at vokse. Indenfor få uger er der i København premierer på hele to musicals baseret på hans værker. Mens "Charlie og chokoladefabrikken", der opføres på Østre Gasværk Teater, regnes for et tidligt hovedværk, er MATILDA THE MUSICAL på Det Kongelige Teaters smukke Gamle Scene baseret på et af hans alderdomsværk og afspejler Dahls egen kærlighed til litteraturen.
10-årige Clara Schelling imponerer som den bogbegejstrede Matilda i Dennis Kelly og Tim Minchins Tony- og Olivier belønnede musical. Hun fremstår usvigelig sikker – hvad enten hun skal sige lange repliker, danse, synge eller tale russisk!
Matildas vulgære selvfede forældre, Hr. og Fru Wormwood, er lagt i hænderne på Annette Heick og Rasmus Botoft, og selvom Annette Heick bestemt har sine øjeblikke som den skingre dullede mor, så får Rasmus Botoft problemer først i 2. akt, hvor Hr. Wormwood er sat til at agere opvarmer – uden et ordentligt tekstgrundlag. Sjovest fremstår i den forbindelse Jeff Schjerlund som hans talentløse knægt Michael Wormwood.
Elisabeth Lintons opulente og noget campede opsætning er hentet fra Malmø Opera, hvor orkestret tilmed var større. Palle Steen Christensens scenografi og videodesign passer dog smukt ind på Gamle Scene, og de danske skuespillere er i al fald ikke svagere end de svenske.
Ulla Henningsen er et under af hjertevarme som Frøken Phelps, der elsker Matildes historier, og Amalie Dollerup formår at gøre den ferske frøken Honey til et menneske, og har tilmed et par kønne solosange, som hun forvalter med inderlighed.
Mads Rømer Brolin-Tani er sat til at spille den ret maskuline rektor Agatha Trunchbull. Han kan både synge og spille, men man savner alligevel det særlige entertainer-gen, hvor han med største selvfølgelighed bliver scenens midtpunkt. Vi kender det fra Lise Bostrup, Carsten Svendsen og Casper Crump, men i Mads Rømer Brolin-Tani har man "kun" en dygtig skuespiller og sanger, og det er ikke helt nok til denne rolle.
Morten Kjeldgaard overrasker positivt som den (danse-)lystne Rudolpho, mens Joachim Knop bræger lidt rigeligt som udbryderkongen.
MATILDA THE MUSICAL er og bliver en kærlig hilsen til verdenslitteraturen – og til den del af befolkningen, som stadig forstår at værdsætte bøger.