★★★★☆☆
af Nanna Wendt Sølvsteen
Forlaget Gyldendal
Døden tager liv, når vi mindst venter det, men døden fører også liv sammen påoverraskende vis. Når døden indtræffer, markerer den afslutningen på et liv, men ligeledes begyndelsen på et nyt liv for de efterladte.
I den danske journalist Nanna Wendt Sølvsteens debutroman møder læseren 6 søskende med efternavnet Brask. De lever vidt forskellige liv, men deres veje krydses i juledagene i den fiktive by Hvorring. 4 år forinden døde faren, og moren gik bort for 2 år siden. De to dødsfald kaster mørke skygger ind over den hyggelige sammenkomst og ikke mindst i deres respektive liv. Den yngste af de 6 søskende, Frida, har arrangeret, at de skal mødes til jul.
Det er dog ikke julen, der er omdrejningspunktet for romanen, men derimod optakten til deres ankomst. Læseren bliver uden videre optakt eller præsentation firet ned i 6 menneskers dagligdag og liv. En vrimlende bevidsthedsdrøm tegner romanen, der ikke er orkestreret som et dramatisk fremadskridende klimaksforløb, men nærmere som et hvirvlende indre drama komponeret af løse iagttagelser og bemærkninger. Det hele blotlægges via en alvidende tredjepersonfortæller. Lighederne med Virginia Woolfs mesterlige roman ”Mrs. Dalloway” fornægter sig ikke.
De 6 søskende Lisa, Edith, Edward, Mona, Vincent og Frida er på papiret alle velfungerende og ret beset succesfulde, men under overfladen rumsterer uforløste problemer, vildt kaos og dybe traumer, som knytter sig til forældrenes død og deres egne liv. Således hører læseren om karrierekvinden Edith, der er familieadvokat med speciale i tvangsfjernelser. Lidt klichefyldt får vi at vide, at Edith ikke vandt sagen for at vinde, hun vandt for at gøre forældre til vindere. Udadtil klarer hun sig strålende, men indadtil plages hun af tvivl og ensomhed.
Herudover møder vi Edward, der bor i London og er executive director i et stort danskreklamebureaus London-filial. Han er yderst pertentlig og dyrker ekstravagance og føler, han lever et dobbeltliv, fordi hans søskende ikke kender til hans dyre livsstil. Hjemme iDanmark er broderen Vincent nærmest antipoden til Edward. Han lytter til det tyske dødsmetalband Rammstein og ejer et haveentreprise firma, der ikke har nok opgaver i ordrebogen.
Der tegner sig af et klart billede af en søskendeflok med fuld knald på arbejdslivet, men samtidig med knas på de indre familiemæssige og personlige linjer. Undervejs kommer en familiehemmelighed frem, som skærper tonen og konflikten i romanen. I slutningen samles trådene i det fælles møde i Hvorring. Den flerstemmige fortælleteknik er ganske vellykket, selvom man på fortælleplanet savner flere forviklinger mellem dem. Men som læser er man aldrig i tvivl om, at det er som titlen antyder et andet billede, end det vi umiddelbart ser, som præger de 6 søskendes liv.
Nanna Wendt Sølvsteen er en dygtig formidler, og de mange år som journalist skinner igennem hendes flydende og varierede prosa. Indimellem trænger flosklerne sig dog på. Her kan nævnes: julelys i øjnene, spillet kispus og smertens vej. Wendt Sølvsteens psykologiske sans og indblik er stadig umiskendeligt og undervejs gestaltes fine portrætter af mennesker på vej eller midtvejs i livet. ET ANDET BILLEDE er en lovende debut af en dygtig skribent.
(Gæsteanmelder: Niels Roe)