BLIKTROMMEN

– Director’s Cut

★★★★★★

Filminstruktøren Volker Schlöndorff fik sit gennembrud helt tilbage i 1966 med den fremragende "De unge tyranner", og senere er det blevet til en lang række mesterlige tyske spillefilm: Katarina Blums tabte ære (sammen med sin daværende hustru Margarethe von Trotta), "Nådeskuddet", "Den falske cirkel" og "Stilheden efter skuddene" hører alle til periodens stærkeste politiske dramaer.

Også på det internationale marked har Volker Schlöndorff gjort sig bemærket med filmversioner af "Tjenerindens fortælling" og "Swanns kærlighed", dokumentarfilm om den geniale filmskaber Billy Wilder samt den Emmy-belønnede TV-version af Arthur Millers "En sælgers død" med Dustin Hoffman og John Malkovich i hovedrollerne.

Alligevel tøver man ikke med at kalde BLIKTROMMEN for hans hovedværk, fordi den sammenfatter hans evne til at analysere en tekst med en højt udviklet psykologisk fornemmelse og en grænseløs visuel fantasi. BLIKTROMMEN hører da også til de meget få film, der både vandt guldpalmen i Cannes og en Oscar i Hollywood (i lighed med Bille Augusts "Pelle Erobreren").

Günter Grass’ litterære mesterværk må have været en ordentlig mundfuld at skulle krystalisere til et filmsprog, men Volker Schlöndorff overgik alle forventninger – med forfatteren som konsulent på dialogen. Jean-Claude Carrière, den eneste modtager af en æres-Oscar for manuskriptskrivning, er naturligvis også en af medforfatterne bag det eksemplariske manuskript.

BLIKTROMMEN præsenteres nu for første gang i instruktørens foretrukne version, og er derfor også behæftet med betegnelsen "Director’s Cut", men glæden bliver næppe mindre af den grund.

Vi følger drengen Oskar, der vokser op i Gdansk med krigen som stadig mere påtrængende skygge. Da han som tre-årig får en bliktromme i fødselsdag, bruger han den til at gøre oprør mod den verden, som omgiver ham.

David Bennent har sit livs rolle som den viljestærke Oskar, og han er omgivet af et væld af store skuespillere, der alle yder deres ypperste. Angela Winkler, Mario Adorf, Charles Aznavour og Daniel Olbrychski bidrager til, at Günter Grass’ karakterer står lysende klart.

BLIKTROMMEN er en ganske overvældende produktion med et enestående tidsbillede mixet med bevidst surrealistiske indslag, og en grotesk form for humor, der fagner tilværelsens absurditeter.

Så lad dig ikke skræmme af filmens længde, for BLIKTROMMEN er et absolut must for enhver med kærlighed til ægte filmkunst. Selv for dem, der har set den flere gange, vil det være umuligt at holde sig væk fra disse biografvisninger. BLIKTROMMEN kommer nemlig kun for alvor til sin ret på et stort lærred, og da biograferne synes at være det tryggeste sted man kan opholde sig i denne tid, bør man fluks sikre sig billetter.