★★★★★☆
"En Ekkokammeropera" kalder iscenesætteren Philipp Kochheim sin forestilling I GÅR OG I MORGEN, der p.t. kan opleves i en hal på Balticagade 21, Aarhus Havn. Det omtalte ekko fødes i en kvindes hjem – efter at hun er blevet forladt af sin mand.
Vi møder kvinden i forskellige tidspunkter og aldre efter krisen er indtruffet. Skuespillerinden Connie Tronbjerg fungerer som den fortællende kvinde, mens operasangerinderne Annette Dahl, Birgitte Skarby Riddell, Bolette Bruno Hansen, og Estrid Molt Ipsen supplerer – ikke mindst sangligt.
Komponisten Robert Schumanns blødende smukke musik flettes elegant ind i handlingen, og vi fornemmer for alvor kærlighedens smerte, når hans lidenskabelige toner formidles i sang.
Publikum er placeret rundt om scenen på et stilads – i hver sin boks, så vi føler os mere sikre end med en hel pakke mundbind i lommen. Fra stilladset har vi frit udsyn til Ditte Cecilie Lyngsøs storartede scenografi: Et tværtsnit af et hjem – hvem sagde brutal brutal bodeling? – hvor kvinden har fået lov at bevare den nedeste halvdel!
Nu betragter vi hende – og de fire syngende sindstemninger, mens de forsøger at finde trøst i en Alain Delon-film. De kan også ske, at de indtager en lidet lokkende suppe, flirter med selvmord eller vræler på sengen.
Lidt håb får vi til sidst, men vi savner det faktisk ikke, for I GÅR OG I MORGEN formår at skildre savnet – det store – med en dybde og nænsomhed, der fænger. Således fremstår forestillingen som endnu en triumf for Den Jyske Opera.
(Michael Søby)