★★★★☆☆
Den charmerende animationsfilm "Bien Maja" blev en pæn succes i biograferne for et par år siden. Det er der heldigvis kommet en efterfølger ud af, og for en gang skyld kan man fastslå, at to’eren er endnu bedre end etteren.
Ganske vist forekommer Maja mere selvcentreret end nogensinde, men det er der heldigvis en pointe i. For også hun må til at lære at kombinere den individuelle realisering med kunsten at begå sig i en gruppe – uden at træde på andre. Eftersom der næppe findes noget mere selvoptaget end småbørn, egner filmen sig derfor glimrende til de poder, der netop skal lære at klare sig både i børnehave og skole.
Den energiske Maja danner sammen med sin sløve ven Willi og andre specielle insekter et potentielt taberhold, der skal repræsentere valmueengen ved honninglegene. Det er helt afgørende, at de vinder, for ellers skal de afgive al deres honning til den grådige kejserinde.
Men først skal de besejre diverse stærke hold – ikke mindst Tropolis, hvis leder Violet er datter af legenes leder, Sir Bigud. Det bliver ikke nogen nem dyst, især ikke da Willi får et godt øje til Violet og helt sort ser det ud, da bien Maja pludselig bliver diskvalificeret fra legene. Alt forandrer sig dog til det bedste, og Maja må erkende, at hun er omgivet af talentfulde og omsorgsfulde venner.
Det er da også sidekarakterne, der for alvor låner liv til denne fortsættelse – også med hensyn til den danske versionering. Molly Hasselflug-Egelind er ret skøn som en tilbagelænet vegetarisk edderkop og Sigurd Holmen Le Dous aldeles elskelig som den syngende bille Bedford. Paul Hüttel giver prægtig patina til rollen som den gamle knæler og relativt nye navne som Matthias Klenske (Willi) og Daniel Vognstrup (Kræn) gør sig ligeledes fordelagtigt bemærket. Malte Milner Lind og Ruben Søltoft danner et festligt makkerpar som de danseglade røde myrer Arnie og Barnie.
BIEN MAJA PÅ NYE HONNINGEVENTYR er instrueret af trioen Noel Cleary, Sergio Delfino og Alexs Stadermann og er som produktion betragtet et interesssant og usædvanligt vellykket samarbejde mellem bl.a. Tyskland og Australien. Et fint eksempel på, at det sagtens kan lade sig gøre at producere animationsfilm – tilmed af den mindre hektiske slags – udenfor Hollywood.