★★☆☆☆☆
Liam Neeson laver efterhånden kun den samme type spillefilm: Relativt traditionelle kriminalfilm, hvori han spiller en træt ældre mand, hvis familie trues på livet. Det gælder også SIDSTE STOP, der åbenbart ikke må hedde "Pendleren" på dansk, selvom den amerikanske titel er "The Commuter".
Hovedparten af filmen udspiller sig på et lokaltog, der drøner afsted med en fart, der burde gøre DSB misundelig, omend flere af passagerne opfører sig uhyre aparte.
Instruktøren Jaume Collet-Serras "Unknown Identity" havde også en træt Liam Neeson i front, men denne gang får Neeson chancen for at illudere fyret familiefader, der pludselig får til opgave at afsløre en medpassagers sande identitet.
SIDSTE STOP er en fermt klippet spændingsfilm, der underholder stort set hele vejen – men på gennemført utroværdig vis. Plottet virker så konstrueret, at selv Kenneth Brannaghs udgave af "Mordet i Orientekspressen" fremstår som rendyrket socialrealisme i forhold til de uhyrligheder, vi er vidne til her.
Vera Farmiga låner momenter af klasse til denne dynamiske gang nonsens, og Patrick Wilson har mere tyngde i sit spil, end han plejer. Vor egen Roland Møller har ikke meget at rive i, men ligeså speciel hans type kan virke i en dansk film, ligeså ordinær synes han her.
SIDSTE STOP burde været stoppet uden den sidste scene, der på den anden måde understreger, hvor tåbelig en historie vi egentlig har været vidne til.