★★★★★☆
Smaragder ****
Rubiner *****
Diamanter *****
Den russiskfødte George Balanchine var blandt meget andet balletmester for det legendariske Paris-baserede kompagni "Ballet Russes", inden han revolutionerede dansen i USA som balletmester for New York City Ballet.
De tre små balletter, der tilsammen udgør BALANCHINES JUVELER fremstår ikke som et hovedværk i hans omfattende produktion, men som frydefulde eksempler på hans kunst, der stadig virker moderne.
Handling skal man ikke forvente, men rent farvemæssigt synes der at være sammenhæng mellem de tre balletter. De elegante kostumer er nemlig holdt i hver deres kulør og tilmed udsmykket med ædelstene i gangerende nuancer.
Åbnings-pas de deux’en mellem Kizzy Matiakis og Andreas Kaas forekom mere nervøs end godt var, og selvom de to dansere hver for sig hører blandt Den Kongelige Ballets stærkeste kort i disse år, klædte de ikke hinanden som par i "Smaragder", den mest klassiske af de tre små balletter. Den usvigeligt sikre Sebastian Haynes sørgede dog, for at også de grønne juveler funklede til Gabriel Faurés ørevenlige musik.
Kunstnerisk mest interessant af de tre balletter var dog den røde "Rubiner" til berusende toner af Igor Stravinsky anført af pianisten Thomas Rischel. Med sin ubesværede poetisk dans befæstede Ida Praetorius samtidig sin position som vor tids største kvindelige balletstjerne.
I den afsluttende hvide "Diamanter" erfarede man atter, hvor præcis en danser Gregory Dean kan være, selvom hans ansigt stadig savner den udtryksfuldhed, der kendetegner hans krop. Det Kongelige Kapel formåede at give Pjotr Tjajkovskijs kompositioner det fornødne løft under ledelse af dirigenten Perry So.
Det er dejligt og rigtigt, at vi endelig kan nyde disse tre "Juveler" på Det Kongelige Teaters gamle scene, men med endnu en skrabet scenografi savner man alligevel noget.
Alle scenografiske ressourcer i denne sæson synes at være gået til "Alice i Eventyrland", og den var da også overvældende flot. Men de små balletter, som der jo har været rigtig mange af i denne sæson, fortjener også bekostelige dekorationer, når de nu skal sælges som "de luxe" eller "juveler".