★★★★☆☆
Form og indhold går hånd i hånd i den charmerende brasilianske film AQUARIUS, der blev udtaget til hovedkonkurrencen på filmfestivalen i Cannes. Uden på noget tidspunkt at ty til tarvelige kommercielle kneb fortæller instruktøren Kleber Mendonca Filho en historie, der umiddelbart handler om boligspekulation og som på et dybere plan personlig integritet.
Brasiliens største og smukkeste kvindelige filmstjerne Sonia Braga yder hvad meget vel kan være karrierens fineste præstation som den kompromisløse kræfthelbredte Clara. Braga, der i 70erne fik et internationalt gennembrud med den erotiske komedie "Dona Flor og hendes to mænd", og som altid vil blive husket for titelrollen i Hector Babencos mesterværk "Edderkoppekvindens kys", leverer en afdæmpet og fint moduleret indsats, der gennemstrømmes af en stilfærdig lidenskab. Men hendes naturlige autoritet og brændende blik indikerer, at man gør klogt i ikke at løbe om hjørner med denne Clara. Og når situationen kræver det, kan hun da også eksplodere, så store mænd i jakkesæt bliver forvandlet til insekter.
AQUARIUS er en hyldest til de mennesker, der ikke lade sig korrumpere af et sygt samfund, og Claras ubestikkelighed giver genklang i selve filmens udformning. Kleber Mendonca Filho lefler nemlig ikke for sit publikum, men giver sig god tid til de enkelte scener, og viser en ægte interesse for filmens karakterer. Dermed forbliver AQUARIUS også befriende brasiliensk på godt og ondt i en tid, hvor alt ellers skal formes efter Hollywood-model.