EN UGE OG EN DAG

★★★★☆☆

Asaph Polonsky får sig en særdeles overbevisende spillefilmsdebut med EN UGE OG EN DAG ("Shavua Ve Yom"), der formår at fortælle let og ligetil om et uhyre vanskeligt emne.

Det er nemlig en uge og en dag siden, at ægteparret Vicky og Eyal mistede deres 25-årige søn, og de står nu overfor at skulle begrave ham. Vicky er tynget af sorg, og føler sig som sådan alene med den, fordi manden Eyal har vanskeligt ved overhovedet at forholde sig til, hvad der er sket. Men via resterne af sønnens medicinske marihuana – og i selskab med sønnens luftguitarspillede ven Zooler – når han langsomt til en vis forståelse.

Filmen gennemstrømmes af en ny og moderne stemning, der aldrig forråder alvoren, men blot insisterer på handling for at kunne komme videre.

Evgenia Dodina bærer smerte i både blik og krop som Vicky, og Shai Avivi har den helt rigtige uro som Eyal. Men det er nu Tom Kapon som syrehovedet Zooler, der på overraskende vis bliver filmens mærkværdige lyspunkt.

Man kan ligefrem argumenterer for, at EN UGE OG EN DAG er en form for komedie om sorg, men der er gudskelov bund i komikken, hvilket vi heldigvis mærker til slut.