★★★★★★
Anne Fontaine er en anerkendt manuskriptforfatter, skuespiller og instruktør, der fik sit internationale gennembrud med den vovede "Kemisk rens" med en ung Stanislas Mehrar i en César-belønnet indsats. I "Comment j’ai tué mon père" og "Nathalie" får hun nye sider frem i henholdsvis Michel Bouquet og Fanny Ardant, og i "La Fille de Monaco" er det Roschdy Zem, der løber med opmærksomheden.
Anne Fontaine kan noget særligt med skuespillere, og har ofte øje for kvinder, der træffer nogle atypiske valg i tilværelsen. Audrey Toutou-filmen "Coco før Chanel" fremstår da også som det hidtil bedste portræt af den berømmede modedesigner, og "Perfect Mothers" med Robin Wright og Naomi Watts i glimrende samspil har en forfriskende utraditionel tilgangsvinkel til moderrollen.
Alligevel overvældes vi over hendes seneste film "De uskyldige", der må anses for at være hendes til dato mest ambitiøse – og karrierens ubetingede højdepunkt. Med udgangspunkt i en autentisk beretning om gentagne massevoldtægter i et polsk kloster under anden verdenskrig skaber hun et dybt rystende værk om kvinders livsvilkår.
Samtlige medvirkende spiller fortræffeligt og Lou de Laâge, som vi sidst har set i "L’atessa", får et veritabelt gennembrud som den unge pige, der er udsendt af Røde Kors for at tage sig af krigsofre i Polen. Hendes humanisme kommer dog på en prøve, for hvem er det i virkeligheden, hun bør hjælpe? Et forhold til en kollega gør sagen endnu mere kompliceret, og hvordan overbeviser man en gruppe unge uerfarne kvinder om, at de har brug for hjælp, når de er opdraget til at have blind tillid til, at gud ordner alt.
Anne Fontaine forfalder aldrig til karikatur i sin skildring af klostermiljøet og dets beboere, men fokuserer i stedet på de komplekse mekanismer, der hersker i dette miljø og som gør det uhyre vanskeligt for folk udefra at hjælpe. DE USKYLDIGE bliver heldigvis aldrig en nem udlevering af katolicismens forbandelser, men snarere en påpegelse af de fatale konsekvenser som enhver form for fanatisme kan medføre.
Det vidunderlige sneklædte vinterlandskab, der omgiver klosteret, giver denne verden et næste eventyrligt præg, der står i grel og virkningsfuld kontrast til de uhyrlige hændelser, der finder sted samtidigt.
Med Anne Fontaines DE USKYLDIGE har vi således fået en perfekt start på det nye filmår.