★★★☆☆☆
Tom Hanks er tilbage som Robert Langdon i endnu en filmatisering af en populær og snørklet Dan Brown-roman. Atter ledsager vi Robert Langdon i hans udredning af en kriminalgåde, der får selv den mest indviklede Sherlock Holmes-historie som rendyrket socialrealisme. INFERNO er lighed med tidligere Brown-filmatiseringer gennemført utroværdig, men Ron Howard formår i nogen grad at holde gryden i kog, så vi næsten tror, at de uhyrligheder, vi præsenteres for, giver mening. Location-optagelser fra Firenze og Istanbul bidrager til at sælge varen, men James Bond kan stadig sove roligt, så længe Tom Hanks tøffer rundt som Langdon.
Hanks var nemlig langt bedre som "Sully" i Clint Eastwoods seneste film, og Felicity Jones (der formåede at spille op imod Eddie Redmayne i "Teorien om alting" og illuderede som "Den usynlige kvinde" i Ralph Fiennes’ Dickens-film) skuffer i den kvindelige hovedrolle. Også stakkels Omar Sy (uforglemmelig i den franske komedie "De urørlige") er på herrens mark i dette opulente drama omhandlende selveste Dantes maske.
Gudskelov har Tom Hanks atter allieret sig med sin medspiller fra "A Hologram for the King", vor egen Sidse Babett Knudsen. Og hun understreger atter, at talentet holder til en international karriere, og leverer en på een gang sej og sødmefyldt præstation, der fremstår som filmens bedste. Man bør heller ikke snyde sig selv for hendes indsats i "Westworld", hvis man ønsker et samlet billede af, hvordan denne intelligente skuespillerinde har formået givet Mads Mikkelsen baghjul i Hollywood.