★★★★☆☆
Øvelse gør mester. Og efter en del startvanskeligheder synes TV Charlie nu endelig at have fundet et professionelt format. Udskiftningen af værtsparret var en indlysende forudsætning for forbedringer, og selvom hverken Søren Pilmark eller Camilla Miehe-Renard er navne, man forbinder med dansk revy, så har de i al fald en vis professionalisme indenfor showbiz, og kender til begreber som tempo og timing.
Søren Pilmark sparkede showet flot i gang med et musikalsk shownummer, og man kunne aftenen igennem glæde sig over gode tekster til de optagede indslag, der sørgede for at sceneskiftene forløb ubemærkede. Rasmus Krogsgaard tog sig af "revynyhederne", der sikrede sig, at også de revyer, der ikke havde numre på scenen i cirkusbygningen alligevel blev repræsenteret en smule. Man havde også valgt at omplacere en række sketches fra revyscenen til det virkelige liv – hvilket betød ekstra luft under vingerne.
De udvalgte numre var ikke nødvendigvis allesammen de bedste, vi havde set i sæsonen, men i det mindste bød aftenen på så mange gode numre, at successen kom i hus.
Årets nominerede gav også mere mening denne gang, selv med et par vildskud blandt vinderne. At Lise Baastrup var favorit til prisen som årets revytalent må have været indlysende for enhver, ligesom Ulf Pilgaards parodi på dronning Margrethe i år nærmest havde karakter af en kulmination. Set i det lys virkede det grotesk, at Cirkusrevyen end ikke var nomineret som årets revy, men her havde man i år valgt udelukkende at fokusere på de gode revyer i provinsen.
Bodil Jørgensen vandt årets Dirch det første år hun var med i Tamtam-revyen i Tivoli, og nu fik hun så TV Charlies revypris som årets kvindelige kunstner for den foreløbig sidste Tamtam-revy. En nydelig gestus, som dog skete på bekostning af Trine Gadeberg (Kerteminderevyen) og Rikke Buch Bendtsen (Sønderborgrevyen), der ellers begge havde haft deres bedste revysæson nogensinde.
En nominering af Kim Hammelsvang for hans indsats i Kerteminderevyen havde været mere end rigeligt, selvom samtlige mandlige skuespillere i såvel Revyperler som i Cirkusrevyen snarere fortjente nomineringen i kategorien årets mandlige kunstner. Og at prisen tilmed hverken gik til multitalentet Jacob Morild eller alsidige Tom Jensen fra den temmelig oversete Hjørring-revy forekom helt vanvittigt.
Men det var og blev Kerteminde-revyens aften, og det undede man den sådan set også, for niveauet her som i så mange andre af provinsens revyer er generelt stigende. Det er derfor godt set af folkene bag Charlie, at netop revygenren fortjener øget mediebevågenhed.
Man skal dog sikre sig, at alle de båndede indslag er i kassen, inden publikum sidder i salen, så værtparret og pauseklovnen ikke kommer på urimeligt overarbejde. En ærespris ville helt sikkert også være populær hos Charlies senior publikum, og samtidig vidne om kendskab til den fornemme revytradition, vi har her i landet.
Men alt i alt er TV Charlies Revygalla nu nået så langt, at den er blevet en vigtig del af revysæsonen. En styrkelse af juryen kunne sikre den en større respekt – også uden for TV Charlie-segmentet.
Den festlige revygalla vises på TV Charlie den første søndag i september.