★★☆☆☆☆
Fjodor M. Dostojevskijs litterære værker har ofte dannet grundlag for bemærkelsesværdige teaterforestillinger. Det berømmede Maly Drama Teatret fra Skt. Petersborg skabte i 90erne en uforglemmelig otte timer lang sceneversion af "The Devils" og på Det Kongelige Teater har vi i det seneste årti kunne nyde en relativt vellykket udgave af "Forbrydelse og Straf" med Thure Lindhardt i hovedrollen.
Det giver derfor god mening, at Aalborg Teater forsøger sig med en dramatisering af mesterværket IDIOTEN – iscenesat af teatrets nye chef Hans Henriksen. Hans hustru Maria Henriksen er tilmed blevet tildelt nøglerollen som Nastasja, mens den erfarne karakterskuespiller Martin Ringmose har titelrollen som "idioten" fyrst Mysjkin.
Men noget synes at være gået helt galt undervejs. I et desperat og ganske unødigt forsøg på at modernisere stoffet får vi flove henvisninger til såvel det danske kronprinsepar som Saudi Arabien! Musikalsk udsættes vi for Dolly Parton – både i originalindspilning og i punk-udgave, og da karaktererne alle har russiske navne, bliver man noget geografisk forvirret undervejs.
Den hæslige bevidst kulisseprægede scenografi er ikke engang funktionsdygtig, og en stor del af publikum kan f.eks. ikke se den afgørende scene, hvor Nastasja smider penge i pejsen.
Martin Ringmose kæmper bravt med sin hovedrolle, men mangler det fornødne format i denne Jesus-lignende rolle. og synes i den grad svigtet af instruktøren.
Maria Henriksen må bruge for mange kræfter på at tale et nogenlunde forståeligt dansk, og en pragtrolle reduceres til blikfang. Der spilles i øst og vest, men kun Mads Rømer Brolin-Tani som Rogozjin formår at fastholde vores opmærksomhed i denne gabende kedsommelige desavuering af et litterært hovedværk.