THE EINSTEIN OF SEX

★★★★★☆

Kan man forene Pete Livingstones diskrete og elegante kompositioner med den særdeles bramfrie og lidet elegante trio Schwanzen Sänger Knaben? Ja, det kan man heldigvis godt – og det ejendommelige er, at resultatet klæder begge parter.

Det kan man ved selvsyn konstatere på Husets Teater, hvor forestillingen gæstespiller under den dragende titel THE EINSTEIN OF SEX. Bag ordene gemmer der sig en autentisk beretning om sexologen Dr. Magnus Hirschfeld, der i 1919 var medstifter af verdens første Institut for seksualvidenskab i Berlin.

Dorte Holbek formår med relativt enkle løsninger at få scenografi og kostumer til at spille sammen – og i den rigtige retning. Vi får en antydning af datidens Berlin, uden at der forfaldes til banal social realisme. Scenemodulernes flytbarhed giver desuden god dynamik til scenebilledet.

Pauli Ryberg er glimrende som Hirschfeld med lethed i spillet men tyngde bag ordene. Scenerne med den yndige Molly Kareis Livingstone har en ganske særlig sødme.

Pete Livingstone magter atter en gang at trylle ved tangenterne, og forestillingen bliver også en sejr for Nina Kareis, ikke mindst som iscenesætter. Med stor opfindsomhed bruger hun rummet og de medvirkende, og finder helt nye og velgørende afdæmpede sider hos Schwanzen Sänger Knaben-trioen. Også Amia Miang har sine øjeblikke – ikke mindst i fremførelsen af et odiøst lyddigt.

Enkelte tekstpassager virker lige lange nok, og Hirschfelds monolog henimod slutningen kunne med held trimmes ligesom Pete Livingstones foredrag tåler beskæring. Men at der er blevet en begavet, vittig og bansat musikalsk forestilling ud af denne teatermutation, kan selv videnskaben ikke skabe tvivl om.