SPARKLING

– CHAMPAGNENS HISTORIE

★★★★☆☆

Filmproducenten Frank Mannion formået i en coronatid at realisere sit drømmeprojekt – som han naturligvis selv måtte instruere.

En uforbeholden hyldest til champagnen og en skamløs reklame for diverse champagnehuse – i særdeleshed de franske. For som den britiske komiker Stephen Fry påpeger, så er der en grund til at navnet er fransk.

Det vrimler med fortællinger fra og om de franske champagnehuse, ofte knyttet til konkrete historisk begivenheder eller diverse kendisser – afdøde såvel nulevende.

Napoleon besøgte efter sigende sin nære ven Jean-Rémy Moët (Huset Moët & Chandon). hver gang han skulle i krig – dog ikke før "Waterloo"…
Winston Churchill foretrak Pol Roger, og det hævdes, at han nåede at drikke over 40.000 flasker i sit liv, og har sågar fået en særlig champagne opkaldt efter sig.

Bollinger champagnen dukker op i 15 Bond-film, men Marilyn Monroe sværgede til Piper-Heidsieck. Nogle mærker foretrækker at støtte store modebegivenheder, andre er tilknyttet konkrete filmprisuddelinger.

Da sportens verden i højere grad er blevet bevidst om det uheldige ved at koble sport og alkohol, synes sponsorsamarbejder af den karakter at være på retur i branchen.
Corona’en har ellers forudsaget, at ca. 100.000 usolgte flasker champange stadig er på lager – og til fornuftige priser.

Det er dog på eget ansvar, at man ser en film som SPARKLING. For man får en ufattelig lyst til et eller flere glas af den guddommelige boblende væske undervejs.