THE LOST LEONARDO

★★★★★☆

Andreas Koefoed rykker for alvor op i den internationale klasse med sin seneste film om verdens dyreste maleri, THE LOST LEONARDO. Filmen har format, og nøjes ikke med at fortælle historien om maleriet, hvis ægthed til stadighed diskuteres.

Andreas Koefoed og hans dygtige hold af researchere formår at perspektive den urolige historie, så vi både får en indsigt i diverse kunstinstitutioners stadig mere bøjelige integritet, vor tids kyniske form for kunsthandel, og hvordan en hel verden lod sig forføre af et enkelt maleri.

Filmen burde have været med i opløbet om en Oscar, men må tage til takke med, at den er solgt til 16 lande og nu får officiel dansk biografpremiere.
"Salvator Mundi" – på dansk "Verdens frelser"- eller "den mandlige Mona Lisa", som man dristede sig til at kalde billedet i lanceringssammenhæng, satte rekord på det velestimerede auktionshus Christie’s i London med en salgspris på i alt 450 millioner dollars. Maleriet, der har et kristent motiv, blev købt af en muslimsk prins fra Saudi Arabien.

Billedet skulle have været en del af Louvres’ definitive Leonardo Da Vinci-udstilling, men blev efter en ophedet debat om, hvorvidt billedet med sikkerhed kunne tilskrives Leonardo Da Vinci, trukket fra udstillingen.

Ejeren havde krævet, at billedet af "den mandlige Mona Lisa" skulle placeres overfor den "rigtige" Mona Lisa, men det ville Louvre ikke gå med til. Dermed røg chancen for, at publikum selv fik mulighed for at se og vurdere, om "Salvator Mundi" var falsk eller ægte.