RIGOLETTO

★★★★☆☆

Udendørsteater kan være en udfordring i Danmark, og i år blev Opera Hedeland udfordret af det omskiftelige danske sommervejr på premiereaftenen. Vi slap for regnvejret, men til gengæld blæste det ret voldsomt, så mange måtte dække ørene til, at det er altså ikke den ultimative måde at opleve opera på.

Man havde ellers gjort, hvad man kunne fra arrangørernes side, og der var små lune tæpper til de mest forfrosne. Lydanlæget bestod også sin prøve, og ikke mindst de to hovedrollerindehavere, svenske Fredrik Zetterström som den manipulerende hofnar Rigoletto og tyske Marie Heeschen som datteren Gilda, havde vokalt overskud nok til at trænge igennem vindstødene.

Ligesom Peter Lodahl i rollen som Hertugen af Mantua er Fredrik Zetterström og Marie Heeschen også udmærkede skuespillere, der formår at gøre den noget bedagede intrige nærværende.

Tobias Theorells iscenesættelse forekommer i år såre traditionel, og omgivelserne udnyttes slet ikke maksimalt denne gang. Nogle bevægelige grantræer bliver højdepunktet i Magdalena Åbergs scenografi, der desværre løber tør for ideer, inden forestillingen når i mål.
Dirigenten Henrik Schaefer får det 60-personers orkester til at skabe musik af format. Ovenpå en ganske mættende madkurv og svøbt i diverse tæppe formår man således alligevel at nyde hver en tone i Opera Hedelands RIGOLETTO.

(Michael Søby)