DISGRACED

★★★★☆☆

Ayad Akhtars Pulitzer-prisbelønnede skuespil er landet det helt rigtige sted, nemlig på Edison. Det er her C:NTACT og Betty Nansen Teatret har skabt en tradition for at spille stykker, der håndterer komplekse problemer og løsninger i en farverig verden.

New Yorker-advokaten Amir Kapoor, en såkaldt frafalden muslim med pakistanske rødder, forløber sig i forbindelse med et middagsselskab i sit eget hjem. Hans kristne kone har været ham utro og hans kvindelige kollega har tilsyneladende scoret et række store opgaver for næsen af ham. Så Amir er under pres, og det får et ganske voldsomt udtryk. Et udtryk, som andre mindre udsatte bogere, måske ville ha haft lettere ved at slippe godt fra?

Man fornemmer, at der gemmer sig masser af brændstof i DISGRACED, men forestillingen forekommer næsten for pæn i Rolf Heims stilfulde men også kølige iscenesættelse. Det går simpelthen for lang tid, før dramaet for alvor slår gnister, selvom de medvirkende på de givende betingelser gør, hvad de kan.

Janus Nabil Bakrawi yder således en af sine bedste hovedrollepræstationer som Amir, selvom man ville ønske, at Rolf Heim havde presset ham i endnu højere grad til at udnytte hele følelsesregisteret.

På samme måde reagerer hustruen (som Helle Fagralid i øvrigt spiller så udmærket) også lidt for civiliseret på mandens anfald i denne opsætning, og hendes vulgære kostume ved selskabet virker desværre som en misforståelse. Sådan går en sofistikeret kvindelig kunstner i New York altså ikke klædt.

Raffinerede Caroline Henderson har det rette format og den rette udstråling til at være Amirs kollega og rival, men lidt mere tyngde i replikkerne ville have gjort underværker. Dygtige Joen Højerslev (der p.t. kan nydes i DRs nye søndagsserie) har lidt sværere ved at overbevise som jødisk kunstkender fra New York.

Derimod skaber Alexander Mayah Larsen en overbevisende figur som Amirs identitetsøgende nevø.

DISGRACED kan sagtens bidrage til høflig debat – også i gymnasiesammenhænge. Men man havde alligevel håbet på en smule mere pågående dramatik – Pulitzerprisen taget i betragtning. Emnet er i al fald relevant.