PÅ HERRENS MARK

★★★★☆☆

Teater Grob afrunder på værdig vis deres storstilede teaterprojekt Det 6. Kontinent med forestillingen PÅ HERRENS MARK. Den lovende dramatiker Julie Petrine Glargaard, der høstede mange anmelderroser for stykket "Salami-metoden" på Aarhus Teater, tager os med til et hospice, hvor den dødsmærkede David tager imod venner og familie. Han vil dog efterhånden helst bare være alene, for ingen af dem vil hjælpe ham med at dø.

I anden akt samles de efterladte så til "gravøl" – vel vidende at sønnen fik en uværdig død, fordi de nærmeste ikke var i stand til at hjælpe ham, da det var påkrævet. Den selvoptagede moder deler verbale øksehug ud til alle – i særdeleshed den svigerdatter, der nu har arvet sønnen, og svigerdatteren er efter den sygeplejerske, der ufriviligt fik hende til at føle sig overflødig. Mændene virker ikke umiddelbart til megen nytte, men må stå for skud, når kvinderne lader smerten over tabet komme til udtryk.

PÅ HERRENS MARK rammer ganske præcis den desperation mange føler i en tid, hvor religion er blevet overflødig. For hvad har vi så at støtte os til, når tragedien indtræffer.

Per Scheel-Krüger viser atter sin udprægede sans for personinstruktion, og samtlige medvirkende har ære af forestillingen. Jens Sætter-Lassen har den helt rigtige skrøbelighed som den dødende David, og Rosalinde Mynster er en nydelse (og uden jysk dialekt jvnf "Badehotellet") som Signe, der nok elsker David mere end omvendt.

Solbjørg Højfeldt tegner et formidabelt portræt af den sørgende mor, der synes at have patent på sorgen og dermed retten til at opføre sig hensynsløst. Men Solbjørg Højfeldt lader os heldigvis også mærke smerten hos dette moderdyr, der bedre end nogen ved, at hun har svigtet, og som derved bliver til et menneske.

Morten Suurballe får et lille comeback som hendes coladrikkende søulk og Ulver Skuli Abildgaard gør også glimrende fyldest som en tidligere kræftpatient, der nu er erklæret rask, men hvis hoste i den grad får os til at tvivle.

Zaki Nobel Mehabil spiller velgørende følsomt som Davids ven Rune, der altid har haft et god øje til Signe, og Sevik Perl har en afvæbnende sødme som spilleglad musikterapeut. Også skuespillereleverne Martine Levinsen (som sygeplejerske) og Mathilde Passer (som catering-kok) formår at markere sig positivt i denne konventionelle men velspillede forestilling.