-
Forside

logo logo logo

 

 

 

SIDSTE NAT I CARACAS

★★★★★★


Sjældent er man blevet så overvældet af en spillefilmsdebut som af instruktøren Lorenzo Vigas' SIDSTE NAT I CARACAS ("Desde Allá"). Det er tilmed den første venezuelanske film, der deltog hovedkonkurrencen i Venedig, hvor den helt sensationelt hjemtog hovedprisen som festivalens bedste film.

Man kunne frygte, at der kun var tale om en politisk gestus, men heldigvis åbenbares et originalt og intenst psykologisk drama for vore øjne. SIDSTE NAT I CARACAS introducerer os for tandteknikkeren Armando, en af storbyens stille eksistenser.

Når Armando har fri, ynder han at samle en ung fyr op og tage ham med hjem. En dag bliver det en ballademager ved navn Elder, som kvitterer for pengene ved at slå ham Armando ned. Til Elders overraskelse bliver han alligevel inviteret hjem til Armando igen, og gradvist udvikler der er særegent forhold mellem dem. Begge mænd har en form for fadertraume, og magtfaktorer som ungdom og penge skiftes til at have overtaget.

Man kan på sin vis anskue både Armando og Elder som værende beregnende, men samtidig synes der også at være elementer af empati og ømhed imellem dem - omend sjældent samtidig.

Den chilenske stjerneskuespiller Alfredo Castro, der har brilleret i flere film af landsmanden Pablo Larrain - senest "El Club" - yder en formfuldendt lavmælt indsats som den aldrende Armando, mens Luis Silva er et veritabelt fund som den på een gang aggressive og sårbare Elder.

Lorenzo Elder har et ultraskarpt blik for de sociale perspektiver bag den menneskelige historier, men sørger samtidig for, at vi ikke får alt at vide. SIDSTE NAT I CARACAS bevarer flere af sine hemmeligheder, men hænger samtidig uhyggelig godt sammen, og er holdt i en konsekvent gennemført visuel stil, der leger frækt med vores fokus.

SIDSTE NAT I CARACAS ryster os ved sit portræt af en skrigende ensomhed, der under de givne forhold ikke bliver hørt. Dens politiske perspektiver forekommer næsten ligeså skræmmende som den afmægtige kærlighed, vi også bliver vidne tid. Resultatet er et af filmårets sande mesterværker.