VERDENSBALLETTEN 2023

★★★★★☆

Det er efterhånden 15ende gang, at Jens-Christian Wandt kan præsentere verdensballet for at stadig større publikum. Både han og hans kunstneriske sparringspartner Steven McRae formår også i år at udvikle programmet, så det aldrig virker bedaget, så det er intet under, at VERDENSBALLETTEN gør lykke – uanset hvor i landet den gæstespiller.

Ved premieren på det idylliske Sølyst ved Klampenborg var Jens-Christian Wandt i hopla, og hans lune koblet med en fyldig stemme gør ham til en noget nær perfekt konferencier. Han får også mulighed for at synge sammen med aftenens operastjerne Sofie Elkjær Jensen, der også forgylder arier fra “Faust”, “La Boheme” samt “Drot og Marsk”.

Rent musikalsk er vi i særdeles gode hænder hos pianisten Alexander McKenzie og violinisten Niklas Waltentin, der sammen får os til at opleve Claude Debussys “Clair de Lune” på en helt ny og intim måde.

Astrid Elbo og Reece Clarke udgjorde et betagende par i “Hvid Svane” fra “Svanesøen”, og Astrid Elbo lod sig også udfordre i det moderne repertoire via “Sonnet Dance”, en ny solo-ballet af Gemma Bond. Men de engelsksprogede replikker lød kunstige i Astrid Elbos mund, og det var primært hendes sanseligt søgende dans, der gjorde et positivt indtryk.

Aftenens kunstneriske højdepunkt blev en anden nyskabelse: “Les Adieux” koreograferet af Eric Gauthier til musik af Metallica arrangeret af Niklas Waltentin. På scenen oplevede man den funklende ukrainske danserinde Iana Salenko overfor den prægtige Marian Walter svøbt i et ukrainsk flag. Møns fortræffelige festival ensemble stod for den følsomme musikledsagelse.

Steven McRae brillerede med en særlig form for stepdanser til Vittorio Montis “Czardas”, og havde også koreograferet en charmerende Grand Pas de Quatre til musik af Johann Strauss den yngre. På dansegulvet fik McRae selskab af bl.a. den uimodståelige duo Iana Salenko og Marian Walter.

På trods af fugtige dage lige op til premieren forblev det tørvejr hele aftenen. Dermed var forudsætningen for et vellykket arrangement til stede, og også i år kan man kalde VERDENSBALLETTEN for en succes.

(Michael Søby)