Kan man overhovedet skabe en spritny pantomime, der passer ind i formatet og repertoiret på Tivolis magiske Pantomime Teater? Ja, det kan man faktisk – hvis man hedder Tim Rushton, og er en af de mest anerkendte koreografer i Danmark.
Tim Rushton er gået til opgaven med en passende respekt for stedets traditioner, men giver også den nye pantomime forestilling lidt personlig dynamik og ikke mindst en ødsel rolleliste. Skal man udsætte noget på den nye forestilling, må det være, at der et par gange næsten er for mange mennesker på scenen. Men Tim Rushton sørger heldigvis for, at alle får deres øjeblikke før, på og efter denne dannelsesrejse til byernes by, Paris.
Man nyder især at se en karakterdanser som Tommy Edvardsen vise sit tekniske mesterskab udi pantomimens svære kunst. Med udsøgt elegance og en aldrig svigtende humoristisk sans gør han rollen som Kassander til en sand opvisning – til inspiration for alle omkring ham. Nyd ikke mindst hans begejstring for de nye klæder fra Paris – det er kosteligt morsomt.
Vincent Vernal og Amalie Isager er yndige som Harlekin og Columbine, og både Allan Nielsen som Pjerrot og Allan Clausen som henholdsvis cirkusdirektør og overtjener gør lykke.
Men også parret Robert Thomsen og Jennifer Wagstaffe, der på den officielle premiereaften dansede Harlekin og Columbine, får heldigvis mulighed for at shine denne eftermiddag. Han både som stærk mand (i festligt samspil med Francesco Capasso) og som kåd sømand i godt selskab med kække dansere fra Tivoli Balletteaters relativt unge ensemble. Hun som tryllekunstner-assistent og hustru til overtjeneren.
Nævnes bør også Lauréline Epaulard, en af Pantomime Teatrets mest fortryllende danserinder samt AntonioManuel Calvanese som operasanger – eller er det sangerinde? Tim Rushton leger med grænserne – helt i trit med både tradition og trend.
UDE GODT – HJEMME BEDST er samlet set det bedste, der kunne ske for Pantomime Teatret lige nu – det lover godt for fremtiden.
(Michael Søby)