TROILUS & CRESSIDA

★★★☆☆☆

Shakes er tilbage i Ørstedsparken, og denne gang får vi en gennemført gakket version af et af Shakespeares mindre kendte værker, nemlig TROILUS & CRESSIDA. Det lykkedes dog dramatikeren Thomas Markmann og instruktør Thomas Hwan at få fortalt historien nogenlunde klart, selvom de mange navne og det faktum, at alle medvirkende spiller flere roller må være en udfordring for en stor del af publikum.

Flere forestillinger i den indledende spilleperiode har været aflyst, så der var ekstra mange mennesker samlet foran søen i Ørstedsparken for at se Shakespeare. Måske blev der derfor råbt endnu mere end vanligt, og sad man ved en højtaler, kunne det i passager have karakter af elektrochok. Det gik også ud over Niels Brunses fine oversættelse, der kun momentvis kom til sin ret i scener omhandlende kærlighed, svigt og savn.

Scenografen Julie Forchhammer lader de medvirkende kæmpe med bl.a. plæneklipper og boomstang iført odiøse kostumer og groteske parykker.

Mads Riisom, der ellers står anført på rollelisten, er denne aften tilsyneladende blevet erstattet af et fugleskræmsel?
Karin B. Heinemeier og Ari Alexander spiller titelrollerne med kønsligt twist, og Mathilde Eusebius bidrager primært med god energi og en køn sangstemme.

Morten Brovn excellerer blandt andet som lederne af de græske og trojanske styrker, Agamemnon og Hector, mens Gustav Gieses Achilleus, til lejligheden udsmykket med Leif Garrett-lokker og gylden busk, bare behøver at smide trøjen for at få bifald.

Stykket slutter alt andet end lykkeligt, men så kan man jo altid synge Andreas Odbjergs “I morgen er der også en dag”, så publikum kan forlade Ørstedsparken med håb i sindet.

(Michael Søby)