TOVE

★★★★★☆


45 minutter er alt, hvad instruktøren Lene Skytt behøver for at skabe forunderlig teatermagi i børnehøjde. Dramatikeren Abelone Koppel har nemlig skrevet en betagende tekst med udgangspunkt i Tove DItlevsens barndom og digtning, og det giver unægteligt forestillingen en ekstra dimension at opleve den på vesterbro-teatret Zeppelin nogle få 100 meter fra Tove Ditlevsens barndomshjem.
I

TOVE, et smuk samarbejde mellem Teatret Zeppelin & Teatret Masken, møder vi en lille pige, der ikke ved, hvordan hun skal håndtere den mørkestemme, der hele tiden materialiserer sig på hendes værelse og fremtvinger en række dystre tanker. Samtidig har TOVE svært ved at få sin travle arbejdsomme mor i tale. TOVE bliver tilmed drillet i skolen, og forsvinder stadig længere ind i sin egen ordrige verden.

TOVE behandler noget så svært som psykiske lidelser på forbløffende poetisk vis, så forestillingen aldrig virker tung, selvom den har dybde. Allan Frausings enkle scenografi er en lille åbenbaring, når selv et måltid mad får andre perspektiver end vanligt, og når ordene i TOVEs hoved bliver medspillere.

Rolf Søborg Hansens sanselige dukke bliver en karakter på lige fod med forestillingens andre karakter, godt hjulpet af Theresa Hedelund Jensens hemmelighedsfulde stemme. Theresa Hedelund Jensen spiller også nabokonen, der får en afgørende rolle i TOVEs barndom, og så bidrager Theresa Hedelund Jensen til forestillingens lyriske musik med “Længsel Mod Sommeren” i fin symbiose med lyddesigneren og komponisten Rasmus C. Månssons atmosfæreskabende bidrag.

Josefine Glæsel er et fund til rollen som TOVE, og fanger både barndommens skrøbelighed og en ungdommelig nysgerrighed i sit bevægende portræt af en pige ved navn TOVE.

Petrine Agger får på nænsom vis både forsvaret og forklaret den mor, der bare ikke har overskud til at fordybe sig i poesiens verden, der også er hendes datters. Lige indtil hun får stillet stolen for døren og endelig formår at åbne øjne, ører og sind for sin lille pige.

Selvom året er ungt, kan der næppe være tvivl om, at TOVE hører blandt teatersæsonens mest fortryllende børneforestillinger, og så kan det tilmed også nydes i fulde drag af voksne i alle aldre, inden man skal på biblioteket for at låne eller genlåne værker fra Tove Ditlevsens i sandhed ordrige forfatterskab.

(Michael Søby)