TIL TJENESTE

★★☆☆☆☆


“En omsorgspolitisk forestilling” kalder duoen Astrup & Bordorff forestillingen TIL TJENESTE, der netop har haft premiere på Republiques Revolver-scene. Nu med anden instruktør og et andet hold skuespillere end oprindeligt annonceret.

Det viser sig at være en fejldisponering. De nye skuespillere og instruktøren Mikkel Flyvholm har tydeligvis gjort en indsats, men teatret burde have indset, at problemet ligger i teksten.

Hele ideen med fire kvinder, der ved en fejl spærres inden i rådhustårnet, virker så konstrueret, at man føler sig hensat til en flov gammeldags folkekomedie fra 60’erne. Men samtidig vil manuskriptforfatteren tages alvorligt, når hun på skematisk vis lader de medvirkende komme med hver deres vinkel på den svigtende omsorgspolitik.

Det kniber dog med seriøsiteten, når de medvirkende pludselig bryder ud i sang, og når duerne så også skal til blande sig i debatten, så har man svært ved at tage noget budskab alvorligt.

Dermed undergraver Maria Bordorff tekst og sangtekster skuespillernes arbejde, og kun Signe Egholm Olsen klarer sig nogenlunde helskindet igennem forestilling, blandt andet fordi at hun har den bedste rolle.

Astrup & Bordorff fortjener primært ros for deres rådhusur-scenografi, men at dette skulle være det tredje værk i Revolvers “undersøgelse af scenekunsten og billedkunstens sammensmeltning”, har man svært ved at fatte. Under alle omstændigheder er det på et så overfladisk niveau, at det virker påklistret og aldrig for alvor nogen integreret del af handlingen.

Astrup & Bordorff bør i langt højere grad tage deres karakterer alvorligt, navnligt hvis de vil mere end blot underholde. Der var således mere substans og politisk bid i Cæsars vise “Duerne flyver” fra musicalen “Jeg er s’gu min egen” end i en hel time TIL TJENESTE. Normalt kan man se den samlede kunstneriske ide bag eksperimenterne på Revolver, men måske har de denne gang manglet lige fra starten?

(Michael Søby)