THE YOUTUBER

★★★★☆☆

I 2021 blev Teater Momentum belønnet med en Reumert-pris som Årets Teater. Dermed blev en af outsiderne i dansk teater for alvor lukket ind i varmen hos det etablerede teater, og ikke uden grund.

Teater Momentum har en lang og skæv historie, og med Jeppe Sand som direktør siden 2022 er der sat gang i en ny udvikling.

Jeppe Sand:

“Efter 17 år med Momentummodellen er det på tide at forfine og videreudvikle modellen op til i dag. Siden modellen blev formuleret første gang i 2006, har virkeligheden udenfor teatret forandret sig på mange områder, så vi ønsker at udvikle Momentummodellen så den også rummer nogle af tidens vigtige dagsordner og fokusområder, samtidig med den spejler udviklingen i teaterbranchen.

Derfor skal fremtidens Momentummodel naturligvis også forholde sig til bl.a. bæredygtighed, arbejdsmiljø og diversitet, ligesom den i højere grad skal rumme behovet for fordybelse, udvikling og give plads til flere scenekunstneriske aktører.”

Teater Momentum har netop modtaget en Reumert-nominering i kategorien Årets Særpris for forestillingen “Hekseundersøgelsen” på Teater Momentum, og tiltrækker også en lang række gæstespil fra vækstlagene i dansk teater. I sidste måned fik de således besøg af THE YOUTUBER, en ung co-produktion mellem The Nordic Beasts og Dansehallerne.

Den finske koreograf Noora Hannula fik selskab på dansegulvet af Helena Wilhelmsson, Bjartey Elin, Rune Nis Klenø, Samuli Emery og Hilde Sandvold i et dynamisk og dristigt mix af dans og gys.

THE YOUTUBER handler om en gruppe dansere, der har brug for publikum for at hjælpe dem med at trænge til bunds i de mystiske oplevelser, de oplevede i en finsk skov forud for premieren på deres seneste forestilling. En af deres dansere forsvandt sporløst, og hvad der skulle have været en leg med reality-formen på Youtube, udviklede sig til et kollektivt mareridt.

Noora Hannula leger også med diverse former af So Me i sin forestilling, mens dansen både giver plads til ensemblet som helhed (med en død krop som dansepartner/rekvisit) og til individualisme, der også omfatter parkour og andre former for akrobatik. Det futuristiske farveivrige ungdomsunivers fuldendes med laserpistoler, og selvom gysereffekterne synes få, forekommer de ganske effektive.

THE YOUTUBER fremstår mere forfriskende end nyskabende, men med sin vitale fremstilling af de ungdommelige dårskaber på youtube får den godt fat i de yngre teatergængere, og derfor klæder forestillingen også et teater som Momentum i Odense.

(Michael Søby)