THE ROOM NEXT DOOR

★★★★★★

Årets guldløve-vinder i Venedig blev et lysende livsklogt mesterværk af verdens største nulevende filmskaber Pedro Almodóvar med to sublime hovedrollepræstationer af Tilda Swinton og Julianne Moore. Der var andre lovende film af nye filmskabere, der kandiderede til prisen, men i sidste ende ingen mere helstøbt en THE ROOM NEXT DOOR, der således indbragte den spanske instruktør sin første hovedpris på en A-festival – og det var da på tide.

Julianne Moore øser af sin al sin menneskevarme i rollen som en berømt forfatterinde, der har skrevet en bog om døden. Tilda Swinton har aldrig været bedre end som forfatterindens gammel veninde, en tidligere krigskorespondent med en anden tilgang til døden, eftersom hun er ved at dø af kræft.

De to finder sammen, og deler mindet om en mand, de begge har haft god sex med. Men den kræftsyge veninde har også en anden agenda, eftersom hun ikke ønsker at dø alene, og overtaler forfatterinden til at flytte ind i THE ROOM NEXT DOOR.

Alex Høgh Andersen viser en helt anden og finere side af sit skuespillertalent, og kors hvor det klæder ham. Rollen er ikke stor, men vi aner en skrøbelighed og en sårbarhed i den krigsmartrede unge mand, der ender med at blive far til krigskorespondentens datter.

THE ROOM NEXT DOOR er formfuldt skrevet, stilfuldt eksekveret og blændende spillet. Samtidig viser den os, hvordan nærheden, litteraturen, musikken, naturen og filmene kan give os livskvalitet og lindring. Uanset om du er til Buster Keaton, John Hustons “The Dead” – eller Pedro Almodóvar på sin kunsts højde.