Wes Andersons THE PHOENICIAN SCHEME fremstår for anstrengt til at regnes blandt hans bedste film, men hans genskabelse af en tid, hvor der var plads til fantaster, er ikke uden en vis charme.
Benicio del Toro er bestemt en talentfuld skuespiller, og vandt da også hovedrolleprisen i Cannes for at spille Ernesto “Che” Guevara, og en Oscar for birollen i “Traffic” – ligeledes instrueret af Steven Soderbergh. Men han er for tung i spillet til at agere den dumdristige fantast og forretningsmand Zsa Zsa Korda (et komplekst navn – ikke mindst i filmhistoriske sammenhænge) i denne kulsorte komedie.
Mia Threapleton har fået for få udtryk til at spille hans datter Liesl, der er hentet fra en nonnekloster, men bestemt ikke bør forveksles med den ældste datter fra “The Sound of Music”), men hun fremstår paradoksalt nok mere virkningsfuld end sin mandlige hovedrolleindehavere.
Benedict Cumberbatch, Scarlett Johanson og Willem Dafoe pynter i de omfattende ensemble, og foruden de flotte kulisser fryder man sig over Alexandre Desplats atmosfæreskabende musik.
Wes Andersons lune udmærker sig blandt andet ved måden, hvorpå at Zsa Zsa skiller sig af med en kolerisk pilot, og verdenshistorien har godt af at blive genfortalt af Zsa Zsa og den gamle mesterinstruktør.