THE HOLDOVERS

★★★★★☆


Med intelligente og vittige film som “Sideways”, “Rundt om Schmidt”, “The Descendants” og “Nebraska” har den dobbelte Oscar-vinder Alexander Payne for længst slået sit navn fast som en af USAs mest begavede manuskriptforfattere, producenter og instruktører. Men spørgsmålet er om hans seneste bedrift “The Holdovers” ikke er hans til dato bedste film?

Mere end 20 år efter sit gennembrud i “American Splendor” og efter en lang række pragtpræstationer spiller Paul Giamatti sit liv rolle som en forsømt og ikke videre populær underviser på Barton Academy, der i vinteren 1970 får til opgave at tage sig af de elever, der ikke skal hjem på juleferie. Det omfatter ikke mindst rebelske Angus (et gennembrud for Dominic Sessa), hvis mor fortrækker at tage på ferie med sin nye mand fremfor at få besøg af sin søn.

Blandt de øvrige tilbageblivende er kokkepigen Mary (Oscar-favoritten Da’Vine Joy Randolph), der ikke blot mistede sin mand i forbindelse med en arbejdsulykke, før han fyldte 25, men nu også har måtte begrave sin eneste søn, der netop er blevet dræbt i Vietnam-krigen.
Håbet kan være svært at få øje på hos disse tre forpinte mennesker, men ved fælles hjælp får de alligevel skabt en meningsfyldt jul for hinanden.

Ligesom sin hovedkarakter giver Alexander Payne sig også god tid i THE HOLDOVERS, og også i dette tilfælde betaler det sig. David Hemingson fortjener en Oscar for sit dybtfølte manuskript, der forbliver loyal overfor disse triste skæbner. Også filmens musikside – garneret med poetiske Cat Stevens-sange – har krav på opmærksomhed.

THE HOLDOVERS kunne sagtens ende som kompromisløsningen i Oscar-ræset om bedste film, hvis de stemmeberettigede finder “Killers of The Flower Moon” for lang, “Oppenheimer” for deprimerende, “Barbie” for let og “Poor Things” for speciel. Den er i al fald en af årets bedste amerikanske film.