THE FIRST OMEN

★★☆☆☆☆

Efter en række kortfilm og tv-serier af tvivlsomt ry debuterer Arkasha Stevenson som spillefilmsinstruktør med en såkaldt prequel til Richard Donners “Tegnet” (“The Omen”): En af 70’ernes mest succesfulde gyserfilm – kun overgået af “Exorcisten”. “Tegnet” vandt tilmed en Oscar for bedste underlægningmusik – Jerry Goldsmiths storladne score, der unægteligt gav filmen et vis format, som manuskriptet havde svært ved at leve op til.

Arkasha Stevensons nye film fortæller en om muligt endnu mere grum historie, om hvad der gik forud for den lille satan Damiens opvækst.

Vi følger hans mor, der ankommer til Rom, hvor hun skal være novice i et nonnekloster. Men først bliver hun lokket på afveje, så hun ved lidt om, hvad hun rent faktisk går glip i klosteret, men problemet er, at hun ikke rigtig kan huske, hvad der skete. Dermed adskiller hun sig givet ikke fra mange unge efter en bytur, men som THE FIRST OMEN viser med al ønskelig tydelighed, kan det gå virkelig galt.

Filmen fremstår ganske velproduceret, og gode skuespillere som Bill Nighy (“Living”) og Sonia Braga (“Edderkoppekvindens kys”) er formodentligt blevet godt betalt for at medvirke. De unge skuespillere skal primært se paranoide ud, og det gør de sådan set upåklageligt, men historien virker så grotesk, at det kniber med troværdigheden.

THE FIRST OMEN er ikke blandt de allerværste gysere, vi har set i de danske biografer i år, men den er slem nok, og i al fald ikke på niveau med “The Omen”.