SOMMERBALLET 2024

★★★★★☆

Ingen sæson uden sommerballet på Bellevue Teatret, og også i år med den danske verdensstjerne Alban Lendorf på scenen.

Men først fik vi et passioneret møde med det berømmede brasilianske statskompagni Balé Teatro Guaíra i værket “Costello”. 10 muskuløse dansere i flagrende blå bukser indtog scenerummet med autoritet og lidenskab. De 6 mænd luftede generøst deres bare overkroppe, mens de fire kvinder alle var klædte i små tækkelige hudfarvede toppe.

Musikken til “Costello”, en co-produktion med Akaya Society, er medrivende melodiske og komponeret af den 40-årige danske violinist og bratschist Andreas Bernitt. Den brasiliansk-danske koreograf Alessandro Sousa Pereira stod bag den kraftbetonede koreografi, der skyllede ind over publikum som magtfulde bølger. Det er første gang, at Balé Teatro Guaíra gæster Danmark, og det bør bestemt ikke blive den sidste.

Efter pausen fik vi den klassiske “Sort svane pas de deux” nydeligt danset af en solbrændt Emma Riis-Kofoed og en ligbleg Alban Lendorf. Wilma Giglio leverede også en teknisk upåklagelig indsats som “Den Døende Svane”, men i begge tilfælde savnede man de stærke følelser, man havde været vidne til før pausen.

Dem fik vi heldigvis i eftermiddagens sidste indslag, “Le Jeune Homme et la Mort”, hvor Alban Lendorf viste, at han stadig hører blandt de bedste, og hans følelsesregister som danser synes beriget af de mange opgaver, som han efterhånden har haft som skuespiller.
Astrid Elbo er en fortræffelig danser, men den sorte paryk klædte hende ikke, og man savnede lidt af den katteagtige farlighed, som hendes forgænger i dette femme fatale-parti Cassandra Trenary tilførte rollen.

Med et mesterligt brasiliansk gæstespil og en Alban Lendorf i topform er SOMMERBALLET 2024 endnu en succes for Bellevue Teatret. Og så kan man i lighed med nogle af de brasilianske dansere tage sig en dukkert bagefter, da Bellevues indbydende strand ligger lige overfor teatret.

(Michael Søby)