Efter godt 30 år som direktør for Det Ny Teaters har Niels-Bo Valbro valgt at overlade posten til teatrets erfarne souschef Kasper Blicher Beknes.
SISTER ACT, den sidste musical, som teatret har produceret med Niels-Bo Valbro i chefstolen , har netop haft premiere på Det Ny Teaters store scene, og afspejler på godt og ondt de udfordringer Niels Bo Valbro har kæmpet med i sin regeringstid på et teater uden offentlig støtte.
Bill & Cheri Steinkellner har stået for teatermanuskiptet, der er baseret på Whoopi Goldberg-komedien fra 1992 med dansk premiere året efter – 30 år før Broadway-musicalens danske premiere.
Oscar-vinderen Alan Menken har skrevet musikken, mens Glenn Slater står som ansvarlig for sangteksterne. Forestillingen har Lee Proud (der også stod bag Det Ny Teaters Reumert-triumf “Kinky Boots”) som iscenesætter og koreograf, og især det sidste har han haft stort held med – ikke mindste i de sprudlende ensemble-scener.
Hvor filmversionen i sin tid blev hyldet for at have en afroamerikansk kvinde i en sympatisk hovedrolle, har man i den danske udgave i stedet valgt at tildele den afrikanske rapper og skuespiller Al Agami filmens skurkerolle, mens den danske musicalstjerne Julie Steincke varetager rollen som Doloris, der efter at have overværet et mord må skjule sig i et kloster forklædt som nonne.
Julie Steincke leverer en flot og super effektiv hovedrollepræstation, og får efter pausen heldigvis også mulighed for at give sin rolle mere varme og sjæl.
Marianne Mortensen er sat til at spille klosterets abbedisse, en rolle hun fremstiller på næsten for klassisk vis, som var det priorinden i “The Sound of Music”. Men hvis man har set Maggie Smith i filmen “Sister Act”, ved man, at denne abbedisse-rolle kan spilles med større lune og frem for alt selvironi. Overgangene mellem tonelejerne forekommer heller ikke uproblematiske denne aften, men man kan ikke nægte Marianne Mortensen en vis dramatisk gennemslagskraft.
Hørte man til dem, der endnu ikke er konverterede til Anne Herdorf-discipel efter Herdorfs Grand Prix-sejr, hendes Dirch-belønnede revyoptræden eller efter hendes scenegennembrud som Amager Scenens “Frk. Nitouche”, gør man det i al fald nu. Hendes humørfyldte og drønmusikalske indsats har ligefrem karakter af et vaskeægte musical-comeback. Nævnes bør også Pia Rosenbaum i en lillle skøn rolle, som hun får maksimalt ud af.
Man nyder også gensynet med Henrik Lund (Reumert-vinder for sin birolle i “Singin” In The Rain” på Det Ny Teater) i rollen som Sweaty Eddie, der bakkes skægt op af en særegen men farverig trio bestående af Oliver Poulin, Max Emil Nissen og Morten Adelhardt.
SISTER ACT fremstår som en lille fornøjelig musical, der får førsteklasses behandling på Det Ny Teater. Om det er nok til at gøre den til den publikumsucces, som Niels-Bo Valbro fortjener som afskedsalut, kan kun tiden vise.
(Michael Søby)