AI WEI WEI – THE FAKE CASE

★★★★☆☆

Andreas Johnsen skabte sidste år den opsigtsvækkende ungdomsdokumentar "Kidd Life", og nu er han tilbage med en ny portrætfilm, som heldigvis drejer sig om et menneske med et lidt større perspektiv i tilværelsen. Den kinesiske kunstner Ai Wei Wei har siddet i fængsel for skattesnyd, men den virkelige grund menes at være hans vedvarende kritik af de kinesiske magthavere. "Ai Wei Wei – Never Sorry" viste os en forfulgt verdenskunstner og tegnede både et portræt af Ai Wei wei og den verden han levede i.

Den nye film føjer ikke så meget til dette portræt, som man kunne håbe, og virker mere som en fortsættelse, der følger hans daglige liv i husarresten. Han forsøger ikke at skjule, at han trods forbud fra myndighedernes side giver interviews til verdenspressen og har sågar selv sat kameraer op – som en slet skjult provokation mod den forfølgelse han til stadighed
udsættes for, men officielt fordi han da gerne vil hjælpe myndighederne, så de lettere kan få at se, at han ikke har noget at skjule. Ai Wei Wei bruger også sin nøgenhed i sin kunst, hvor man bl.a. kan opfatte den som et billede af en mand, der intet mere har at miste.

Ai Wei Wei bruger megen tid med sit lille barn, og lærer bl.a. barnet, at man ikke skal være bange. Ai Wei Wei fremstår som en rolig omend tynget mand. Han reagerer først voldsomt, da det er en anden end ham selv, det går udover – nemlig da politiet brutalt griber fat i en fotograf. Så får man et glimt af den kæmpe, som har givet og stadig giver de kinesiske myndigheder grå hår i hovederne.

Hvor "Ai Wei Wei – Never Sorry" formåede at fortælle den store historie om Ai Wei Wei, og sætte hans liv i perspektiv, så bliver AI WEI WEI – THE FAKE CASE trods titlen først og fremmest en personhistorie. Formatet står ikke helt mål med emnet, men til gengæld kommer vi endnu tættere på den private Ai Wei Wei, og det vil nogen måske endda foretrække.