PEER GYNT

★★★★★☆

På teatret Zebu gir man sig god tid. Rigtig god tid. Faktisk gik der igen 10 minutter over det annoncerede spilletidspunkt før vi overhovedet blev lukket ind i salen! En hån mod de publikummer, der rent faktisk kommer til tiden og som sandsynligvis har parkering, pasning eller andre planer at tage hensyn til efterfølgende. Det giver desuden et sløset og uprofessionelt indtryk, som heldigvis fortager sig, som forestillingen skrider frem.

For PEER GYNT er en god forestilling, ingen tvivl om det. Publikum er placeret på begge sider af det aflange scenegulv, der har et lille kukkasseteater i hver ende. Mikkel Reenberg tager uden problemer fokus som den selvoptagede Peer Gynt, og han gør det med både vrik i hofterne og glimt i øjet.

Man kan mene, at det manuskript som Jesper B. Karlsen har udarbejdet sammen med instruktøren Marc van der Velden i for høj grad reducere PEER GYNT til en selvoptaget tegneseriefigur for at komme de unge imøde. Og lidt mere fokus på historien ville afgjort ha hjulpet de yngste teenagere til at følge med i handlingen.

Men det er en ganske vital forestillingen, som man i sidste ende må holde af. Özlem Saglanmak åbenbarer en køn sangstemme og Uta Mosz kaster sig dumdristigt ud i en række biroller, men slipper bemærkelsesværdigt godt fra både at spille Solveigs lillesøster og Mor Åse!

Jo, PEER GYNT er bestemt andet end en selvoptaget dansemus, men hvis denne opsætning kan få unge til at læse eller se mere Ibsen, så skal Marc van der Velden og hans hold være tilgivet.