★★★★★☆
Når man hører navnet Hitchcock, tænker de fleste på "The Master of Suspence" (spændingens mester!), instruktøren Alfred Hitchcock. Men filmen HITCHCOCK handler i næsten ligeså høj grad om Fru Hitchcock, der hvis man skal tro instruktøren Sacha Gervasi en af filmhistoriens mest ukendte helte.
Hun bærer ikke bare over med Alfred Hitchcocks betagelse af sine blonde kvindelige stjerner, men finder sig også i jalousianfald og i at hjemmet pantsættes for at financiere filmen "Psycho". Derudover er hun en uundværlig partner for Alfred Hitchcock i selve arbejdsprocessen, ikke mindst da han bliver dårlig og må holde sengen under optagelserne til "Psycho".
Anthony Hopkins har tillagt sig nogle af Alfred Hitchcocks manerer, men trods hæderlig assistance fra sminkeafdelingen forekommer forvandlingen ikke fuldstændig, som da Meryl Streep spillede Jernladyen. Hopkins agerer dog udmærket, men overgås i flere scener af en veloplagt og knivskarp Helen Mirren.
Sensuelle skønheder som Scarlett Johansson og Jessica Biel yder to af datidens kølige skuespillerinder, Janet Leigh og Vera Miles, fuld retfærdighed, ligesom James D’Arcy blot behøver et par scener for at tegne et præcist portræt af Psycho-stjernen Anthony Perkins.
Tidsbilledet virker rammende og filmhistorisk er der snarere tale om et par unøjagtigheder end egentlige fejl. Således er det rigtigt, at Alfred Hitchcock flere gange blev bedt om at instruere "Anne Franks dagbog", men ikke efter premieren på "Menneskejagt", for da havde George Stevens allerede instrueret sin udgave. I efterteksterne fremgår det også, at Alfred Hitchcock aldrig vandt en Oscar, selvom det retfærdigvis bør nævnes, at han udover den omtalte AFI-pris for sit livsværk også blev tildelt en æres-Oscar.
HITCHCOCK fremstår som et fascinerende dobbeltportræt med både humor og intelligens. Beslutning om at bruge optagelserne til Hitchcocks mest berømte film "Psycho" til at tegne disse portrætter giver god mening, og vi får både en forståelse af hvad der kom før og hvad der fulgte efter. Hitchcock opnåede da også en Oscar-nominering for "Psycho" og havde fortjent at vinde over Billy Wilder ("Nøglen under måtten") denne gang, men Wilder var selv blevet forbigået for sine mesterværker "Sunset Boulevard" og "Ingen er fuldkommen". Selv en Hitchcock kæmper forgæves mod skyldfølelser…