SKAMMERENS DATTER

★★★★★☆

Østre Gasværks store satsning i denne sæson er en
musical-version af Lene Kaaberbøls populære fantasy-epos om SKAMMERENS DATTER. Satsningen har heldigvis båret frugt.

Instruktøren Frede Gulbrandsen holder styr på tropperne, og får sammen med den talentfulde Astrid Lynge Ottosen virkelig udnyttet Østre Gasværks fantastiske scenerum, hvor den ene overraskelse efter den anden popper op fra gulvet og hvor de store drager nok skal sætte skræk i livet på de mindre børn.

Man har virkelig gjort en indsats for at hensætte os til en middelalderlig tid godt hjulpet af Lasse Aagaards musik, der via et lille udsøgt orkester med træinstrumenter fuldender illusionen.

Selvom nogen måske vil savne hitsangen, så tjener det
forestillingen til ære, at man snarere har satset på et harmonisk hele. Flere af sangene er tilmed rigtig kønne og bliver nydeligt præsenteret af et generelt velsyngende hold.

Som Dina, SKAMMERENS DATTER, synes den lille Amalie-Marie Nybroe Fjeldmose at være lidt af et fund med både sødme, energi og smuk stemme. Men også Sara Viktoria Bjerregaard Christensen yder en fin indsats som horeungen Rosa.

25-års jubilarerne Nastja Arcell og Hanne Hedelund låner både tyngde og musicalerfaring til forestillingen, mens de unger løver Simon Mathew og Morten Hemmingsen tager sig imponerende ud som henholdsvis helt og skurk. Mindre hektiske præstationer samt mere sang end foredrag ville dog
gavne dem begge.

Eneste alvorlige minus bliver dog forestillingens længde. Vi nåede på premiereaftenen næsten op på tre timer, hvilket muligvis kan forekomme nødvendigt ud fra en ren litterær betragtning, men ikke fra en underholdningsmæssig ditto. Især i anden akts første halvdel bør man kappe mindst 20
minutter i erkendelse af, at det her altså er en familieforestillingen. Men så skulle successen også være hjemme.